Een Pondje Minder - Zwemmen om af te vallen.

Zwemmen om af te vallen.

Zwemmen kan heerlijk ontspannend werken, maar daarnaast ook zeer intensief zijn. Ongeveer één op de vijf mensen in Nederland zwemt minimaal één keer per maand en dat is niet zonder reden. Afvallen door zwemmen is voor menigeen een reden om het zwembad te bezoeken, maar hoe efficiënt is dat nu eigenlijk? In dit artikel bespreken we de voor- en nadelen van zwemmen en kijken we of je ermee kunt afvallen. Een ding kunnen we in ieder geval al verklappen: afvallen door zwemmen is wel degelijk mogelijk. De vraag blijft, in welke mate?

Zwemmen

Kun je afvallen door te zwemmen?

Ja, je kunt zeker afvallen door te zwemmen. Afvallen gebeurt wanneer je minder calorieën consumeert dan dat je verbrandt. Door regelmatig te gaan zwemmen zul je meer calorieën verbranden en kan dit uiteindelijk bijdragen aan gewichtsverlies. Het is hierbij natuurlijk wel van belang dat je door de extra inspanning niet ineens zoveel meer gaat eten dat je deze inspanning teniet doet.

Naast het logische feit dat je door zwemmen calorieën verbrandt en dit kan bijdragen aan gewichtsverlies, zijn er nog een paar studies die willen aanhalen om dit verhaal te versterken. Onderstaande resultaten laten allemaal zien dat afvallen door zwemmen zeker mogelijk is.

Hoe vaak moet ik zwemmen om af te vallen?

Een studie uit 2009 onderzocht 90 mensen om te bepalen welke frequentie van continue inspanning voor het beste resultaat zorgt als het op vetverbranding aankomt. De conclusie? Minimaal vier keer per week voor 30 minuten kwam als beste uit de bus. Gezien de lage intensiteit van zwemmen zal deze inspanning zelf de vetverbranding weinig gestimuleerd hebben, maar de hoeveelheid calorieën die de testpersonen hebben verbrandt zullen er uiteindelijk voor gezorgd hebben dat er een calorietekort is ontstaan.

Wil dit nu zeggen dat je vier keer per week een half uurtje moet gaan zwemmen? In principe niet. Afhankelijk van de mogelijkheden bij je zwembad is de kans groot dat je betaald per blok van een uur. Dan is het natuurlijk zonde om hier maar voor de helft gebruik van te maken. Daarnaast is het ook niet voor iedereen haalbaar om vier keer per week te gaan. De beste frequentie is er dus een die voor jou persoonlijk haalbaar is. Probeer te beginnen met bijvoorbeeld twee keer per week. Is dit goed haalbaar? Breid dit dan uit naar drie keer of uiteindelijk zelfs naar meer.

 

De voordelen van afvallen door zwemmen

Ondanks dat de hoeveelheid mensen die zwemmen langzaam steeds afneemt, blijft het een populaire bezigheid onder mensen die willen sporten. Dit komt omdat er een aantal voordelen zijn van zwemmen ten opzichte van andere sporten. Lees hier enkele voordelen die je in overweging kunt nemen alvorens je start met afvallen door zwemmen.

Zwemmen ontlast de gewrichten

Veel mensen kiezen voor afvallen door zwemmen omdat zwemmen de druk op je gewrichten verminderd. Tijdens normale bewegingen en al helemaal tijdens het sporten krijgen je gewrichten best veel te verduren. Denk bijvoorbeeld aan hardlopen. Elke stap is een flinke klap voor je knieën. Nu kan het menselijk lichaam veel hebben, maar voor mensen die last hebben van blessures of zwakkere gewrichten is zwemmen een uitkomst. Zo kun je toch heerlijke bewegen, zonder je gewrichten flink te belasten.

Zwemmen werkt ontspannend.

Tijdens het zwemmen kun je ook even helemaal tot rust komen. Als je bijvoorbeeld kiest om baantjes te trekken in je eentje, heb je die tijd ook helemaal voor jezelf. Je kunt je hoofd even rustig leegmaken en hoeft nergens aan te denken. Dit is mede te danken aan de lagere intensiteit die zwemmen doorgaans heeft. Je gaat als het ware op de automatische piloot en zwemt gewoon rustig door, heerlijk ontspannend.

Zwemmen is leuk

Je hoeft niet enkel baantje te trekken als je wit afvallen door zwemmen. Je kunt namelijk best veel variëren als het op zwemmen aankomt. Je kunt de schoolslag doen, maar ook een borstcrawl of rugcrawl. Daarnaast kun je gewoon baantjes trekken, maar je kunt uiteraard ook andere manieren van zwemmen toepassen. Denk bijvoorbeeld aan een spelvorm of uitdagingen zetten voor jezelf.

Door te zwemmen verbrand je calorieën.

Dit voordeel spreekt natuurlijk voor zich, maar je bent je flink aan het inspannen tijdens het zwemmen, dus zul je calorieën verbranden. Zoals we al eerder in deze blog beschreven kan het daarom bijdragen aan gewichtsverlies, wat afvallen door zwemmen dus mogelijk maakt.

Zwemmen is heel gezond

Tegenwoordig hebben steeds meer mensen een baan waarbij ze weinig bewegen, wat onze fysieke gezondheid niet ten goede komt. Met zwemmen gebruik je je gehele lichaam en ben je lekker in beweging. Zeker als je in het dagelijkse leven niet heel actief kunt zijn, is het fijn om even een uur te gaan zwemmen.

Zwemmen en vetverbranding

Omdat je met zwemmen met een relatief gezien lage intensiteit aan het bewegen bent duurt het wat langer voordat je vetverbranding op gang komt. Naarmate dat je vaker zwemt, zul je merken dat je steeds sneller en langer door kunt gaan. Door deze toename in intensiteit zal dan de vetverbranding ook eerder gestimuleerd worden. In het begin kan dit dus misschien wat tegenvallen, maar laat dat zeker geen factor zijn die je tegenhoudt om te beginnen met afvallen door zwemmen!

Wat heb ik nodig om te zwemmen?

Om te gaan zwemmen heb je niet veel spullen nodig. Een zwembroek of badpak en je bent eigenlijk al klaar. Ga je vaker en wil je sneller zwemmen dan is een zwembril en een badmuts ook zeker aan te raden. De zwembril zorgt ervoor dat je geen last van je ogen krijgt en dat je je omgeving beter kan blijven zien.
Een Pondje Minder - Zwemmen om af te vallen.
[joli-toc]