Een Pondje Minder - Zelf Tofu maken

Wat is Tofu?

Tofu is een eiwitrijk product dat oorspronkelijk uit Azië afkomstig is. De naam tofu wordt vooral in Japan gebruikt; in Indonesië heet het voedingsmiddel tahoe, een naam die je in Nederland ook wel tegen zult komen. Tofu wordt gemaakt door sojamelk te stremmen – vergelijkbaar met het productieproces van kaas.

Soorten Tofu

Er bestaan verschillende varianten. De ‘normale’, stevige tofu ken je waarschijnlijk, maar daarnaast is er ook de zachtere zijdetofu, die een wat zachtere structuur heeft. Alle varianten hebben een vrij neutrale smaak en kunnen daarom in talloze verschillende gerechten gebruikt worden, zeker als ze bijvoorbeeld gemarineerd worden.

Hoe gebruik je Tofu?

Steeds meer mensen houden zich intensief bezig met de gezondheid van hun eten, en vaak spelen andere eiwitbronnen dan vlees of vis daarin een belangrijke rol. Tofu is één van de producten die dan regelmatig als vleesvervanger wordt gekozen. Maar wat is dit sojaproduct nu precies, en is het inderdaad zo gezond als vaak wordt gedacht? In dit artikel kijken we wat je aan soja hebt, en hoe je het goed in je maaltijden kunt verwerken.

Is Tofu gezond?

Over de precieze gezondheidswaarde van de vleesvervanger is tegenwoordig redelijk wat discussie gaande. Het staat vast dat het product aardig wat voordelen heeft. Zo bevat het relatief weinig calorieën, terwijl het wel rijk is aan eiwitten (met alle essentiële aminozuren), belangrijke mineralen als calcium, ijzer en magnesium en vitamine B1, B2 en B3.

Maar er zitten ook wat minpuntjes aan het product verbonden. Zo bevat het fyto-oestrogenen, stoffen die de werking van het hormoon oestrogeen imiteren en daarmee voor een hormonale disbalans in het lichaam zouden kunnen zorgen.
Onderzoek is nog in volle gang, maar vooralsnog lijkt het erop dat je je bij matige consumptie absoluut geen zorgen hoeft te maken.

Tofu is natuurlijk een hele goede vleesvervanger. Het is Eiwitrijk, Glutenvrij, Koolhydraatarm.

Tofu Salade

Tofu voor vegetariërs

Ondanks de mogelijke nadelen kan tofu wel degelijk een rol spelen in een evenwichtig voedingspatroon. Zeker voor vegetariërs en veganisten, die op deze manier eenvoudig volledige eiwitten binnen kunnen krijgen. Het bevat verder ook andere belangrijke stoffen die de meeste mensen veel uit vlees halen, zoals ijzer en vitamine B1.
Daarbij is het natuurlijk wel belangrijk om rekening te houden met de mogelijke nadelen. Koop bij voorkeur tofu van een biologisch merk; zo weet je zeker dat er niet met de genen van de soja geknoeid is en dat er geen chemicaliën zijn gebruikt. Eet het product verder met mate. Af en toe een portie is prima, maar dagelijks grote hoeveelheden sojaproducten is waarschijnlijk niet gezond.

Tofu schaal

Eigenlijk valt tofu maken reuze mee. Het actieve werk kost maar een half uurtje. Je hebt een blender of foodprocessor, een vergiet of zeef, een grote pan en een dunne (thee)doek nodig.
Verse zelfgemaakte tofu is véél lekkerder dan supermarkt tofu die al weken in hetzelfde zurige water ligt te dobberen. Bovendien kun je je eigen tofu precies zo zacht of stevig maken als je zelf wilt, en je kunt het ook makkelijker op smaak brengen. Meng bijvoorbeeld voordat je het in de pers doet wat knoflook en kruiden erdoor!

Tofu Recept

Wat heb ik nodig?

  • Doe de sojabonen in een kom met een ruime hoeveelheid water.
  • Laat ze minimaal 8 uur en maximaal 24 uur weken. Eventueel kun je extra sojabonen weken en vervolgens invriezen, zodat je de volgende keer sneller tofu kunt maken.
  • Giet de geweekte sojabonen af, en doe ze met één liter vers water in de mengkom van je blender, foodprocessor of staafmixer.
  • Pureer de bonen zo fijn mogelijk. Afhankelijk van hoe sterk je apparaat is, kan dit een paar minuten duren.
  • Leg een zeef of vergiet op een grote pan en leg een schone dunne (thee)doek in de zeef.
  • Giet de sojamelk in de doek, Je kunt ook een Tofupers gebruiken, en wacht tot het er grotendeels doorgelopen is. Giet nu de tweede liter water over de pulp in de zeef en laat dit er ook doorlopen.
  • Draai de punten van de doek dicht en knijp zo veel mogelijk vocht uit de achtergebleven pulp. Bewaar eventueel de pulp/okara voor later gebruik.
  • Zet de pan met de sojamelk op het vuur, breng het aan de kook en laat het ten minste 10 minuten doorkoken tot de rauwe smaak eraf is. Pas op dat de melk niet overkookt, want dat gebeurt snel. Aan het einde van de kooktijd vormt zich een vel op de melk, dit kun je makkelijk verwijderen met een satéprikker. In Japan zijn deze vellen (yuba) een delicatesse.
  • Haal de pan van het vuur. Meng het gipspoeder door een theeglas water, en roer dit door de hete sojamelk (als je geen gips hebt kun je hier azijn gebruiken, mengen met water is dan niet nodig).
  • De melk gaat nu schiften in witte tofu en gele wei. Wacht tot de melk helemaal geschift is. Als de melk niet volledig schift, roer er dan nog wat extra stremsel door.
  • Bekleed nu weer een vergiet of tofu-vorm met een dunne (thee)doek, en giet de gestremde sojamelk erdoor, zodat de tofu in de doek terechtkomt.
  • Vouw de doek dicht, en zet er een gewicht op, zodat het overtollige vocht uit de tofu geperst wordt. Laat de tofu een half uur tot een uur zo uitlekken, afhankelijk van of je zachte of stevige tofu wilt.
  • Bewaar de tofu in een bakje de koelkast, eventueel ondergedompeld in licht gezouten water wat je dagelijks ververst. Op die manier blijft het ongeveer 3 dagen goed.
Een Pondje Minder - Zelf Tofu maken
[joli-toc]