Een Pondje Minder - Vitamine E

Vitamine E

Vitamine E is een antioxidant (bron) en wordt ook wel tocoferol genoemd. Een antioxidant is een stof die je lichaam beschermt tegen schadelijke stoffen. We noemen deze verontreinigende stoffen vrije radicalen en het zijn agressieve stoffen die in het ergste geval de cellen en weefsels van uw lichaam kunnen beschadigen. Vitamine E beschermt uw cellen bijvoorbeeld tegen oxidatieve schade door UV-straling en luchtvervuiling.

Vitamine E - Noten
Vitamine E - Noten

Vitamine E is een “vetoplossende” vitamine. Dit betekent dat vitamine E wordt aangetroffen in het vet van sommige voedingsmiddelen. Je lichaam neemt vetoplossende vitamines op via je darmen en slaat ze vervolgens indien nodig op in je lever en geweten.

Waar zit Vitamine E in?

Vitamine E komt voor in plantaardige oliën en in plantaardige producten, zoals:

  • Granen
  • Noten
  • Zaden
  • Groenten
  • Fruit

Dierlijke producten bevatten relatief weinig vitamine E.

Hoeveel Vitamine E heb ik nodig?

Volwassen mannen hebben dagelijks 13 milligram (mg) vitamine E nodig. Voor vrouwen is dat 11 mg vitamine E per dag.

Welke hoeveelheid is veilig?

De Gezondheidsraad heeft 300 mg per dag vastgesteld als de maximale veilige dosis vitamine E.

Dit is ongeveer 25 maal de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid en komt overeen met ongeveer 4,5 kg walnoten.

De gevolgen van vitamine E-tekort

Ernstige symptomen als gevolg van vitamine E-tekort zijn zeer zeldzaam. Onderzoek heeft hier ook na 5 jaar nog geen effect van aangetoond. In feite treedt het alleen op als gevolg van een ernstige stoornis in de opname van voedingsstoffen.

Mogelijke symptomen van vitamine E-tekort zijn:

Hersenschade aan de hersenen Bij te vroeg geboren kinderen werkt de spijsvertering niet goed. Hierdoor nemen de darmen ook wat vitamine E op. Dit tekort kan leiden tot bloedarmoede, oedeem en een verhoogd aantal bloedplaatjes.

Gevolgen van teveel vitamine E

Theoretisch hoopt teveel vitamine E zich op in weefsels, wat de processen in deze weefsels negatief kan beïnvloeden. In feite zijn er tot op heden geen nadelige effecten bekend.

Een Pondje Minder - Vitamine E