Een Pondje Minder - Soorten Yoga

Soorten Yoga en welke stijl past het beste bij U?

Op zoek naar een nieuwe yoga-uitdaging? Of begin je met yoga, maar je weet niet waar je moet beginnen?Hier staan de meest voorkomende yoga-stijlen met hun specifieke functies en video’s vermeld. Ontdek welke stijl bij u past!

De immense populariteit van yoga heeft de afgelopen jaren geleid tot een grote verscheidenheid aan lessen en workshops. Wat voor soort yoga kies jij? Wat betekenen al deze soorten yoga? We zullen kort ingaan op de twaalf meest voorkomende soorten yoga.

Soorten Yoga

Acro Yoga

Acroyoga combineert spirituele yoga met hoop op acrobatiek en ontspanning van de Thaise massage. Met een Acro-yoga-klas bent u erg druk met yoga-partner om acrobatische yoga-posities te leren. Het klinkt moeilijker dan het is, maar sommige Acroya Dad is een beetje gemakkelijker dan anderen. Het is raadzaam om in principe deze vorm van yoga te doen onder toezicht van een yogaleraar om de yoga-items goed onder de knie te krijgen en verwondingen te voorkomen. Het enige dat je echt nodig hebt voor een acryoga is: een yoga-partner die je vertrouwt, nieuwsgierigheid en een goede yogaleraar.

Voor wie – Voor iedereen die yoga enigszins op een speelse manier wil ervaren. 

Niveau – Alle

Anusara Yoga

Het woord “anusara” is vrij vertaald als een “natuurlijke stroomkern” of: Volg je hart. Het is een mentale en spirituele yoga-stijl die tijdens de les in de balans van attitudes heeft gewerkt, waar een vrolijke en dansergie centraal staat. Veel yoga anusara-leraren leren in Vinyasa Stream-stijl met enkele posities en dicht bij meditatie/ontspanning. Als onderdeel van de positieve benadering van ANUSRAYOGA zijn yoga-leraren over het algemeen niet goed op attitudes van studenten, maar ze leren het juiste gebruik van de yoga-positie en laten ze toe om elk individu te vergroten.

Voor wie – Anasurayoga is zo beschikbaar als je je kunt voorstellen. Als je je instrueerde door Anasurayoga’s Free Instruction-methode, is dit absoluut een wedstrijd! 

Niveau – Alle

Ashtanga Yoga

Ashtanga Yoga werkt vanuit acht verschillende disciplines van yoga, gebaseerd op het octaafpad van Patanjali beschreven in Yoga Sutra’s. Binnen Ashtanga Yoga wordt aandacht besteed aan deugden, zuiverheid (lichaam en geest), asana’s, ademhaling, sensorische controle, concentratie en meditatie. Met als ultieme doel: levering en geluk. Een les Ashtanga Yoga is zeer gevarieerd in intensiteit en dynamiek, wat een geweldige volgende stap naar Hatha Yoga kan zijn.

Voor wie – Aangezien de overgangen tussen poses snel moeten gebeuren, past deze yogastijl het best bij yogi’s die de basisprincipes van de yogahoudingen al letterlijk kunnen dromen. Voor beginnende yogi’s zal dit misschien nog wat moeilijk zijn om bij te houden.

Niveau – Gevorderd

Hatha Yoga

Of je nu een beginner bent of een ervaren yogi: Klassieke Hatha Yoga, de moeder van alle vormen van yoga, is een prettige en rustige basisles. Hatha Yoga omvat alle verschillende aspecten van yoga, van ademhalingsoefeningen (pranayama) tot verschillende houdingen (asana’s) en meditatie. Het biedt een goede algemene basis voor de overgang naar andere soorten yogalessen.

Voor wie –Hatha heeft een wat langzamer tempo, zodat je je volledig kan richten op ademhaling en basishoudingen, dus het is zeker geschikt voor beginners.

Niveau – Alle

Vinyasa (flow) yoga

Vinyasa (flow) yoga is een onderdeel van de hierboven beschreven ashtanga yoga, waarbij de nadruk meer ligt op de ademhaling en hoe deze toegepast kan worden tijdens verschillende asana’s. Het is een zeer dynamische vorm van yoga, waarbij je meerdere houdingen achter elkaar in serie uitvoert. Je noemt de overgang tussen de verschillende asana’s vinyasa. Vandaar de naam vinyasa (flow) yoga. Een vinylles is meestal (fysiek) intens.

Voor wie – Er is veel beweging en variatie in Vinyasa, dus als je daarnaar op zoek bent, dan is deze stijl iets voor jou!

Niveau – Alle

Bikram yoga

In de ruimte waar bikram yoga wordt gegeven, is de temperatuur 38 tot 40 ° Celsius. Dit stimuleert de bloedsomloop en vergroot de fysieke mogelijkheden. Bikram yoga is een goede vorm van yoga om sneller flexibel te worden en blessures te voorkomen of te voorkomen. Het is een vorm van yoga die veel van je lichaam vraagt: je zweet veel. Sommige mensen hebben in het begin moeite met ademhalen vanwege de hitte. Daarom is deze vorm van yoga uitdagend en daarom niet voor iedereen geschikt.

Voor wie – Bikram Yoga vereist veel uithoudingsvermogen! Bikram Yoga wordt niet aanbevolen voor zwangere vrouwen. Mensen met hartproblemen moeten eerst een arts raadplegen.

Niveau – Gevorderd

Kundalini yoga

Kundalini vertegenwoordigt de vitale energie die in het lichaam aanwezig is en geactiveerd en versterkt kan worden door middel van yoga oefeningen. Het is een helende energie die je in balans kan brengen en je bewustzijn kan verruimen. In een kundalini-les worden dynamische fysieke oefeningen gecombineerd met krachtige ademhalingstechnieken, mantra’s (helende klanken) en meditatie.

Voor wie –Kundalini richt zich op ademhaling en zelfbewustzijn. Als u meer informatie wilt over yoga-meditatiezijde en dieper om bij uzelf te komen, maar gewoon niet wilt mediteren, is Kundalini Yoga een leuke optie. Het is zo toegang tot iedereen als je komt met Yogales “Open Mind”!

Niveau – Alle

Yin (& yang) yoga

Yin yoga is een zeer populaire rustige yogavorm die voor velen ontspanning biedt in deze opwindende tijd. Yin valt op de maan-energie: vrouwelijk, intuïtief en vredig. De verschillende overtuigingen worden lange tijd vastgelegd en er wordt veel aandacht besteed aan yogafilosofie. Yin wordt graag ingezet als bijscholing na andere vormen van yoga. Yin Yoga wordt veel beoefend in Nederland.

Naast yin is er ook yin&yang yoga, een les in het combineren van yin (maanenergie) en yang (zonne-energie: mannelijk, met actie en dynamiek). Het zoeken naar balans en balans is de kern van yin en yang yoga. De cursus begint met een aantal rustige instellingen met een diepe rek. Vervolgens wordt overgeschakeld naar de yang-stroom waar de energie in het lichaam wordt geactiveerd. Deze les eindigt, zoals de meeste yogalessen, altijd met een laatste ontspanning, ook wel savasana genoemd. Dit alles bij elkaar geeft balans in lichaam en hoofd.

Voor wie –Yin-yoga is een goed uitgangspunt voor degenen die willen brengen om met meditatie te rusten. Het is ook perfect voor geschikte enthousiastelingen die stress in de overbelaste gewrichten willen verlaten.

Niveau – Alle

Vini yoga (bewust)

Bij Vini yoga, ook wel bewuste yoga genoemd, is asana-meditatie noodzakelijk. Soms wordt de nadruk gelegd op de gezondheid van de wervelkolom, de vrijheid van ademhalen en de meditatiecomponent die hierbij kan helpen. Je leert met respect te luisteren naar de taal van je lichaam en laat je leiden door het fluctuerende ritme van je ademhaling. Een les die vooral gaat over werken binnen je eigen kunnen en dit zo bewust mogelijk doen.

Wat heb ik nodig om af te vallen met yoga?

Om yoga te beoefenen heb je niet veel nodig. In principe heb je aan alleen een yogamatje al genoeg. Toch zijn er diverse accessoires die yogahoudingen eenvoudiger maken of juist uitdagender.

Yogamat

Bij het kiezen van de yogamat is het belangrijk om te weten welke vorm van yoga je gaat beoefenen. Voor een actieve yogavorm is een yogamat met anti-slip aan te raden. Dit voorkomt dat je gaat uitglijden wanneer je zweet. Voor hotyoga zijn er enkele speciale hot-yogamatten verkrijgbaar. Daarnaast zijn de lengte en dikte van de yogamat belangrijk. Lange yogamatten zijn handig voor lange mensen of wanneer je yoga combineert met liggende meditatie. De dikte van de yogamat bepaalt de ondersteuning van je gewrichten. Een dikke yogamat zorgt voor meer ondersteuning dan een dunne yogamat. Aan de andere kant geldt ook: dunne yogamatten zijn minder zwaar en daardoor makkelijk mee te nemen naar bijvoorbeeld de yogastudio. Daarnaast vinden veel mensen een dunne yogamat fijn omdat ze dan meer grip voelen met de ondergrond. Ook dunne yogamatten zijn vaak voorzien van een anti-slip laag. Voor intensieve yoga-beoefenaars zijn er professionele yogamatten verkrijgbaar.

Yogahanddoek

Een yogahanddoek leg je over je yogamat zodat je mat schoon en hygiënisch blijft. Yogahanddoeken worden veel gebruikt bij actieve yogavormen, met name bij bikram yoga. De meeste yogahanddoeken zijn voorzien van anti-slip laag.

Yogablok

Met een yogablok creëer je een extra punt waar je tijdens moeilijke yogaposes grip kunt vinden. Een yogablok is dus een verlenging als je lichaam nog niet lenig genoeg is. Een yogablok wordt voornamelijk gebruikt door beginners, of wanneer als gevorderde moeilijkere houdingen gaat uitvoeren.

Yogatas

Beoefen je yoga in een yogastudio of bij een vriend of vriendin? Dan kan het handig zijn een yoga tas aan te schaffen. Hiermee voervoer je jouw yoga mat makkelijk naar een andere locatie. Ook bieden veel yogatassen ruimte voor andere accessoires, zoals een flesje water, handdoek of kleding.

Yogasokken en yogahandschoenen

Yogasokken en/of yogahandschoenen zorgen ervoor dat je voeten of handen niet wegglijden van de ondergrond. Ze zijn vocht absorberend en voorzien van antislip nopjes. Ook zorgen yogasokken en handschoenen voor extra warmte, wat van toepassing kan zijn als je een rustige vorm van yoga beoefent.

Een Pondje Minder - Soorten Yoga