Een Pondje Minder - Seleen

Seleen

Seleen heeft dezelfde werking als een antioxidant en neutraliseert de vorming van schadelijke stoffen in het lichaam. Er zijn aanwijzingen dat het zware metalen die via verontreinigingen het lichaam binnenkomen, minder giftig maakt. Bovendien kan Seleen mogelijk beschermen tegen de ontwikkeling van prostaatkanker. Seleen is ook belangrijk voor een goede kracht, de ontwikkeling van sperma en gezond haar.

Waar zit Seleen in?

Selenium wordt in bijna alle voedingsmiddelen aangetroffen. Het seleniumgehalte van plantaardige producten is afhankelijk van de hoeveelheid selenium in de bodem. Granen bevatten over het algemeen meer selenium dan groenten. Orgelvlees (zoals lever en nier), zeevruchten en paranoten bevatten ook veel selenium.

Hoeveel selenium heb ik nodig?

De hoeveelheid selenium voor volwassen mannen en vrouwen is 65 microgram per dag.

Wat is de veilige hoeveelheid Selenium?

De maximale veilige dosis selenium is 300 microgram selenium per dag. Dit komt overeen met drie pond rijst of twee en een half vlees. Paranoten bevatten relatief veel selenium. De veilige dosis is een gemiddelde met een ruime marge.

Wat zijn de gevolgen van een teveel aan Selenium?

Te veel selenium maakt haar en nagels broos. Nagels en haaruitval kunnen voorkomen.

Wat zijn de gevolgen van een gebrek aan selenium?

Gebrek aan selenium kan de werking van de hartspier beïnvloeden.

Een Pondje Minder - Seleen