Een Pondje Minder - Quercetine

Wat is Quercetine?

Quercetine is een antioxidant en ruim vertegenwoordigd in het plantenrijk. Het staat ook wel bekend als een zogenoemde flavonoïde. Quercetine wordt in tal van voedingsmiddelen aangetroffen, waaronder uien, appels, thee, bessen, groenten van de koolfamilie, zaden en noten. Dus voor de quercetine behoevende; meer dan genoeg keuze!

Dit flavonoïd, dat vooral wordt gevonden in rode wijn, appels, pompelmoes en uien, vormt de basisstructuur voor veel andere flavonoïden, inclusief de Citrus flavonoïden rutine en hesperidine. Van alle flavonoïden die zijn ontdekt is tot op heden het quercetine de meest actieve gebleken.

Quercetine - Bessen
Quercetine - Bessen

Hoe werkt Quercetine?

Quercetine is een belangrijke bioflavonoïde. U heeft vast wel eens gehoord dat een glas rode wijn goed kan zijn voor hart- en bloedvaten? Dit komt doordat rode wijn veel bioflavonoïden bevat, waaronder quercetine en resveratrol.

Daarnaast werkt quercetine synergetisch met vitamine C.

Gebruik en Dosering

  • Algemene dosering > 2 x 250 mg per dag Quercetine
  • Bij specifieke ondersteuning > 1 x per dag 500 mg Quercetine
  • In studies zijn meestal doseringen gebruikt tussen de 100 – 1000 mg, maar dagelijks 500 – 1000 mg lijkt het effectiefst. Volgens onderzoekers is een dosis van 1000 mg voor langere tijd volkomen veilig.
  • Wanneer kan je het beste Quercetine innemen?
  • Neem het in de ochtend, vlak vooraf aan het ontbijt.

Waar is Quercetine goed voor?

Allereerst gaat quercetine ongewenste celgroei, zoals kankertumoren, tegen. Daarnaast werkt het ontstekingsremmend en wondhelend, gaat het aderverkalking tegen en bevordert het de doorbloeding. Het is dus onder andere goed voor het hart: het beperkt hart- en vaatziekten, zoals hoge bloeddruk en hartfalen.

Algemene bijwerkingen van Quercetine

Quercetine kan hoofdpijn en maagklachten geven. In hoge doses en bij langdurig gebruik kan het nierproblemen veroorzaken. Stop het gebruik daarom met tussenpozen.

Quercetine en Allergieën

Quercetine vermindert symptomen van allergieën. Wanneer een allergeen of lichaamsvreemde stof het lichaam binnendringt wordt door speciale cellen (mestcellen) in het afweersysteem histamine vrijgemaakt. Histamine veroorzaakt een ontsteking door aderen te verwijden en de doorlaatbaarheid van bloedvaten en capillairen te vergroten.

Quercetine verhindert de productie van histamine door beïnvloeding van een tweetal enzymen die betrokken zijn bij het vrijmaken ervan door die mestcellen. Quercetine verlaagt ook de aanmaak van een groep ontstekingsbevorderende stoffen die leukotriënen heten. Deze leukotriënen veroorzaken een aantal symptomen die met allergieën gepaard gaan. Natriumcromoglicaat, een medicijn dat veelal wordt voorgeschreven bij astma en allergieën, heeft een structuur die sterkt lijkt op de structuur van quercetine. Dit verklaart mede de vergelijkbare werking van quercetine en natriumcromoglicaat bij allergische aandoeningen.

Quercetine zit dus in vele groenten en fruit.

1.    Kappertjes – 234 mg per 100 gram 
2.    Carobvezel – 58 mg per 100 gram 
3.    Dille – 55 mg per 100 gram 
4.    Koriander – 53 mg per 100 gram 
5.    Ui, rood – 32 mg per 100 gram 
6.    Radicchio – 31,5 mg per 100 gram 
7.    Waterkers – 30 mg per 100 gram 
8.    Boerenkool – 23 mg per 100 gram 
9.    Boekweit – 23 mg per 100 gram 
10.    Appels – 19 mg per 100 gram

Een Pondje Minder - Quercetine