Een Pondje Minder - Molybdeen

Waar zit Molybdeen in?

Molybdeen komt vooral voor in konijnen, granen en noten. Andere goede bronnen van molybdeen zijn orgaanvlees, melk en eieren. Het molybdeengehalte in plantaardig voedsel is afhankelijk van de hoeveelheid molybdeen in de grond waarop het voedsel groeit.

Hoeveel Molybdeen heb ik nodig?

Voor molybdeen is geen aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) vastgesteld. Indien de ADH niet kan bepalen, wordt een adequate inname (AI) ingeschat. De adequate inname (AI) voor molybdeen voor volwassen mannen en vrouwen werd vastgesteld op 65 microgram per dag.

Welke factoren beïnvloeden de opname van Molybdeen?

Er is weinig bekend over de beschikbaarheid van molybdeen uit verschillende voedingsmiddelen. Molybdeen in sojaproducten kan minder worden opgenomen.

Wat is de veilige hoeveelheid molybdeen?

Negatieve effecten van een teveel aan molybdeen bij mensen zijn tot dusver niet gevonden. Daarom is de maximale veilige dosis vastgesteld op basis van onderzoeken bij ratten. De maximale veilige dosis voor molybdeen is 600 microgram per dag. De veilige dosis is een gemiddelde waarde met een ruime marge.

Wat zijn de gevolgen van overmatig molybdeen?

Negatieve effecten van een teveel aan molybdeen bij mensen zijn tot op heden niet gevonden.

Een Pondje Minder - Molybdeen