Een Pondje Minder - Mineralen

Wat zijn Mineralen

Mineralen, zoals vitamines, zijn voedingsmiddelen die in kleine hoeveelheden in voedingsmiddelen en dranken worden aangetroffen. Ze zijn essentieel voor een goede gezondheid en een normale groei en ontwikkeling. Ze leveren geen energie.

In Nederland zijn er geen tekorten aan mineralen. Een teveel aan bepaalde mineralen kan uw gezondheid schaden. In Nederland krijgen we gemiddeld te veel natrium per zout binnen.

Mineralen

Omschrijving

Mineralen haal je uit kleine hoeveelheden eten en drinken. Ze leveren geen energie. De mineralen die uw lichaam heel weinig nodig heeft, worden sporenelementen genoemd.

Het lichaam kan niet alleen mineralen en sporenelementen produceren. Daarom moet u ze via voedsel en drank consumeren. Er zijn essentiële (essentiële) en niet-essentiële mineralen en sporenelementen. Voor belangrijke mineralen en sporenelementen zijn er aanbevelingen voor dagelijkse behoeften.

Welke mineralen heb je nodig?

De mineralen die je lichaam nodig heeft zijn:

Welke spoorelementen heb je nodig?

De spoorelementen die je lichaam nodig heeft zijn:

Niet vereist

Er zijn ook sporenelementen die niet essentieel (essentieel) zijn. Dit zijn arseen, boor, kobalt, lithium, lood, nikkel, silicium, tin en vanadium. Daarom is er geen aanbeveling voor wat u elke dag nodig heeft. De meeste van deze stoffen zijn giftig in grotere hoeveelheden dan die van nature in voedsel aanwezig zijn.

Opname van mineralen en sporenelementen

Het lichaam neemt mineralen en sporenelementen op in de dunne darm. De hoeveelheid die het lichaam opneemt, hangt onder meer af van hoe ze aanwezig zijn en hoe goed het oplost in de darm.

Over het algemeen neemt het lichaam mineralen uit voedingssupplementen gemakkelijker op dan mineralen uit voeding.

Hoe goed uw lichaam mineralen en sporenelementen opneemt, hangt ook af van wat u at en dronk. Zo kun je bijvoorbeeld minder ijzer, zink, mangaan en chroom opnemen als je een van de volgende middelen slikt: oxaalzuur uit rabarber, fytinezuur uit granen en peulvruchten en polyfenolen uit thee en koffie.

Een combinatie van bepaalde stoffen kan ook de opname verbeteren. Zo kan het lichaam ijzer uit plantaardige bronnen beter opnemen als er ook vitamine C is. En vitamine D is nodig voor de opname van calcium.

Uit langdurig onderzoek blijkt echter dat de invloed van andere nutriënten op de opname van mineralen nauwelijks aantoonbaar is. Dit komt waarschijnlijk doordat een gevarieerde voeding stoffen bevat die de opname verhogen en stoffen die de opname remmen. Bij het schatten van de gemiddelde behoefte is al rekening gehouden met de gemiddelde opname uit de darmen. Het is gebaseerd op wat Nederlanders gemiddeld eten.

Verlies van mineralen en sporenelementen tijdens bereiding en opslag

Er gaan geen mineralen of sporenelementen verloren tijdens het verwarmen van voedsel. Mineralen en sporenelementen kunnen echter oplossen tijdens koken en water. Daarom is het raadzaam om tijdens het koken zo min mogelijk water te gebruiken.

Er gaan geen mineralen verloren uit opslag.

Gezondheidseffecten

Mineralen en sporenelementen zijn nodig voor een normale groei en ontwikkeling. Ze zijn ook nodig voor een goede gezondheid.

Tekort aan mineralen en sporenelementen

Een tekort aan mineralen of sporenelementen komt in de westerse samenleving eigenlijk niet meer voor. Als dit gebeurt, is er een eenrichtingsgewoonte, een langdurige ziekte of chronische medicatie.

Te veel mineralen

Als u gedurende lange tijd te veel mineralen of sporenelementen binnenkrijgt, kan dit schadelijk zijn voor uw gezondheid. Je kunt te veel natrium, calcium, magnesium, jodium, koper, selenium, zink en molybdeen eten.

Overtollige mineralen krijg je alleen als je lange tijd supplementen in hoge doseringen gebruikt. Natrium is een uitzondering. Omdat aan de meeste (bewerkte) voedingsmiddelen zout wordt toegevoegd, consumeert bijna iedereen te veel natrium, wat de bloeddruk verhoogt en daarmee de kans op hart- en vaatziekten vergroot.

Welke mineralen en sporenelementen heb ik nodig, wat doen ze en waar vind ik ze in?

Naam

In het lichaam onder andere belangrijk voor

Komt voor in

Mineralen

Calcium

· Opbouw en onderhoud van botten en gebit

· Goede werking van zenuwen en spieren

· Melk en melkproducten

· Groene groenten

Magnesium

· Vorming van bot en spieren

· Overdracht van zenuwprikkels

· Volkorenproducten en brood

· Melk en melkproducten

· Noten, groente, vlees

Fosfor

· Stevigheid van botten samen met calcium

· Energiestofwisseling

Bijna alle voedingsmiddelen, vooral in:

· Melk en melkproducten, vis, vlees, volkorenproducten en peulvruchten

Kalium

· Regelen vochtbalans samen met natrium en chloride

Bijna alle voedingsmiddelen, vooral in:

· Groente, fruit en aardappelen

· Vlees, vis, noten

· Melk en melkproducten

· Brood

Natrium

· Regelen vochtbalans samen met kalium en chloride

· Regelen van de bloeddruk

· Goede werking van spiercellen en zenuwcellen

Alle producten waaraan zout is toegevoegd:

· Kant-en-klaarproducten

· Brood

· Kaas

· Bewerkt vlees

Chloor

· Regelen vochtbalans samen met natrium en kalium

Alle producten waaraan zout is toegevoegd:

· Kant-en-klaarproducten

· Brood

· Kaas

· Bewerkt vlees

Spoorelementen

IJzer

· Vorming van hemoglobine

· Productie van energie door lichaamscellen

· Normale werking van het afweersysteem

Heemijzer

· Vlees

Non-heemijzer

· Brood en volkorenproducten

· Groene bladgroente

· Ei

Jodium

· Productie schildklierhormoon

· Brood

· Zeevis

· Ei

· Melk en melkproducten

· Zeewier

Koper

· Vorming bindweefsel en botten

· Goede werking afweersysteem

· Groente en fruit

· Vlees

· Brood en volkoren graanproducten

Zink

· Opbouw van eiwitten

· Groei en ontwikkeling weefsel

· Goede werking afweersysteem

Diverse voedingsmiddelen, vooral in:

· Vlees

· Kaas

· Graanproducten

· Noten

· Schaal- en schelpdieren

Selenium

· Beschermt cellen tegen beschadiging

· Belangrijk voor goede werking van de schildklier

Veel voedingsmiddelen, vooral in:

· Vis

· Bepaalde soorten noten

· Vlees

· Volkoren graanproducten

· Zuivel

Mangaan

· Betrokken bij de energiestofwisseling

· Behoud van sterke botten

· Volkoren graanproducten en brood

· Noten en peulvruchten

· Groente en fruit

Molybdeen

· Nodig voor de stofwisseling

Veel voedingsmiddelen, vooral in:

· Volkoren graanproducten en brood

· Peulvruchten

· Noten

Chroom

· Helpt het bloedsuikergehalte normaal te houden

· Betrokken bij de energiestofwisseling

· Groente en fruit

· Volkoren graanproducten

Fluoride

· Beschermt tegen tandbederf

· Toegevoegd aan tandpasta

Een Pondje Minder - Mineralen