Een Pondje Minder - Mangaan

Mangaan

Mangaan is nodig voor de vorming van botweefsel. Bovendien is mangaan betrokken bij het metabolisme van aminozuren, cholesterol en koolhydraten. Bovendien draagt het bij aan de afweer van de lichaamscellen bij oxidestress en de energievoorziening naar ons lichaam.

Vitamine B12 - Melk

Waar heb je Mangaan voor nodig?

Mangaan is nodig voor de vorming van botweefsel. Mangaan is ook betrokken bij het metabolisme van aminozuren, cholesterol en koolhydraten.

Waar zit Mangaan in?

Mangaan zit in granen, rijst, noten, bladgroenten, fruit, vlees, vis en thee.

Hoeveel Mangaan heb ik nodig?

Volwassen mannen en vrouwen hebben 3 milligram (mg) mangaan per dag nodig.

Welke factoren beïnvloeden de opname van mangaan?

De factoren die de opname van mangaan beïnvloeden, zijn de aanwezigheid van calcium, fosfaat en ijzer. Bij een hoog gehalte van deze drie stoffen in de voeding neemt de opname van mangaan af, bij een laag gehalte verbetert de opname.

Wat is een veilige hoeveelheid Mangaan?

De maximale veilige dosis mangaan is 11 mg per dag. De veilige dosis is een gemiddelde waarde die een grote marge neemt.

Wat zijn de gevolgen van te veel Mangaan?

Te veel mangaan beschadigt het zenuwstelsel. Overtollig mangaan in de voeding is echter zeldzaam.

Wat zijn de gevolgen van een Mangaangebrek?

Over de mogelijke gevolgen voor mensen van te weinig mangaan in de voeding is niets bekend. Bij proefdieren werden hersen- en skeletaandoeningen gevonden.

Een Pondje Minder - Mangaan