Een Pondje Minder - Kun je afvallen als je een hekel hebt aan sporten?

Kun je afvallen als je een hekel hebt aan sporten?

Het is zeker mogelijk!

Hoewel ik lichaamsbeweging aanbeveel voor een goede gezondheid, moet afvallen niet het enige doel zijn .

Simpel gezegd, afvallen en aankomen hangt af van je energiebalans.

Je zult uiteindelijk afvallen als je calorieën verbrandt dan je eet, en je zult aankomen als je meer calorieën eet dan je verbrandt.
Je kunt dus op korte termijn een paar kilo’s kwijtraken door anders te eten.

Luie Kat

Tips om af te vallen zonder te sporten

Tip 1 – Blijf af van frisdrank en vruchtensappen.

Je beseft het waarschijnlijk niet bij het drinken van een blikje cola, maar elke dag frisdrank drinken heeft op lange termijn desastreuze gevolgen voor je gezondheid en je lichaam.

Het is niet voor niets dat er in veel landen al een belasting op frisdrank wordt geheven.

Ik raad de verse vruchtensappen niet aan, omdat de vezels van het fruit en de groenten er nog steeds zijn.

De fabrikanten houden je voor de gek als het gaat om “gezonde” vruchtensappen. Vruchtensappen bevatten niet de vezels die in smoothies voorkomen.

De meeste soorten vruchtensappen bevatten verborgen suikers die je bloedsuikerspiegel snel verhogen. Vezels vertragen de opname van suikers in het bloed, wat zorgt voor een stabielere bloedsuikerspiegel.

Als je alleen geconcentreerde sappen voor hen koopt, kun je beter heel fruit eten. Dit komt omdat het sap concentraat geen vezels bevat die de hele vrucht levert.

Een flesje coca cola van 0,5 liter, een van de meest populaire frisdrankmerken wereldwijd, bevat maar liefst 53 gram suiker, waardoor iemand al snel onnodig veel suikers binnenkrijgt.

Onderzoekers tonen herhaaldelijk verband met suikerhoudende dranken aan een hogere risico op diabetes type 2, hoge bloeddruk , hartaandoeningen en prematuur overlijden.

Een ander gevaar van suikerhoudende dranken zoals frisdrank is dat ze vol zitten met toegevoegde suikers die veel calorieën bevatten.
Dit verhoogt het risico op overgewicht.

Frisdrank

Tip 2 – Verminder het aantal geraffineerde koolhydraten.

Sommige mensen zijn gevoeliger voor koolhydraten dan anderen.

Het verminderen van uw dagelijkse inname van koolhydraten gedurende een week twee kan wonderen doen op de schaal.
Producten met veel koolhydraten zoals brood, pasta, rijst, fruit, groenten en zijn niet alleen calorierijk, ze zorgen er ook voor dat je vocht vasthoudt.

Als energiebron worden koolhydraten in je spieren en lever opgeslagen als glycogeen.
Elke gram glycogeen bevat 3 gram water, waardoor je bij een laag dieet al snel enkele kilo’s vocht verliest.

Dit gebeurt vaak op tijdens de eerste fase van een dieet wanneer u de inname van koolhydraten ernstig beperkt.
Er is nog geen vetverlies, er is veel vocht uit je spieren in je lever verdreven.

Keto dieet

Een dieet dat verder gaat dan een normaal koolhydraatarm dieet is het Keto-dieet.
Op korte termijn kun je met dit dieet veel afvallen omdat je vooral bewerkte koolhydraten elimineert.

Een “typisch” ketogeen dieet bestaat voor minimaal 70% uit vet, minder dan 10% uit koolhydraten en 20% uit eiwit.
Het Keto-dieet, dat al lang wordt gebruikt om epilepsie bij kinderen te behandelen, vereist slechts 90% van de dagelijkse calorieën uit vetrijke producten.

Met het Keto-dieet beperkt u zich tot een extreem koolhydraatarm dieet.
Het fruit is vaak het slachtoffer, omdat het weinig koolhydraten bevat.
Dit dieet is dus zeker niet voor iedereen weggelegd omdat je niet alles kunt eten.

Koolhydraten

Tip 3 – Sla regelmatig een maaltijd over – bij voorkeur het ontbijt.

Sla je het ontbijt of de lunch over, maar ga je niet snacken en nuttig je daarentegen een gezonde maaltijd waar je ook nog eens rustig de tijd voor neemt, dan zijn er geen ongezonde effecten voor je gezondheid en heb je dus niet meer kans op overgewicht.

Ontbijt

Tip 4  – Drink meer water, koffie en thee

Een gezonde waterhuishouding is enorm belangrijk voor je.

Voldoende water drinken helpt uw huid en spijsverteringskanaal gezond te houden.

Meer water drinken helpt ook bij het afvallen.
Het drinken van water vult je maag en onderdrukt je eetlust.
Daarom is het verstandig om voor de maaltijd twee glazen te drinken.
Hierdoor eet je uiteindelijk minder.

Uit een kleinschalig onderzoek bleek dat mensen die twee glazen water dronken voor een maaltijd 600 calorieën minder per dag aten dan degenen die geen water konden drinken.

Onderzoekers geloven dat het drinken van ongeveer 500 ml water voldoende is om de maag zodanig te strekken dat een volheidssignaal naar je hersenen wordt gestuurd.

Helaas is het zo dat water snel uit de maag komt als je niets gegeten hebt.
Dus om deze truc te laten werken, is het het beste om zoveel mogelijk water te drinken tijdens of voor een maaltijd

Glas Water

Tip 5  – Plan wekelijks een periode van vasten in.

Intermitterend vasten, of intermitterend vasten, is een dieet om te vasten en eten.

Er zijn verschillende vastenmethoden die de week of week verdelen in maaltijden en vasten

Periodiek vasten is niet zo vreemd als het lijkt. Iedereen vast natuurlijk, denk aan hoe lang je slaapt.
Het menselijk lichaam is gemaakt om gedurende lange tijd niet te eten.

Het enige wat je met het vasten doet is deze periode verlengen. U kunt dit bijvoorbeeld doen door het over te slaan en alleen uw eerste maaltijd in de middag te eten.

Als je wilt afvallen zonder te sporten dan is periodiek vasten één van de beste manieren om dit te bereiken.

Vasten

Tip 6  – Stop met het drinken van alcohol

Afvallen zonder sporten gaat niet vanzelf, je zult er altijd wat aan moeten doen.

Drink je veel alcoholische dranken in het weekend? Dan kan dit een goed voornemen zijn om tijdelijk te stoppen

De sleutel tot afvallen is om meer calorieën te verbranden dan je eet.

Minder alcoholische dranken helpt bij het verlagen van je calorie-inname.
Stoppen met alcohol betekent ook een betere nachtrust, wat weer bijdraagt ​​aan een goede gezondheid.

U hoeft niet meteen de rest van uw leven te stoppen met het drinken van alcohol. Kijk wat een maand niet drinken met je lichaam doet.
De kans is groot dat je weegschaal aan het einde van de maand de weegschaal een lager getal aangeeft.

Alcohol

Tip 7  – Gebruik kleinere borden.

Er zijn enkele eenvoudige tips die u kunnen helpen gewicht te verliezen zonder ooit met uw voeten in de sportschool te staan.

Een van deze tips is verrassend eenvoudig : gebruik kleinere borden door het hele huis.

Verschillende onderzoeken hebben geconcludeerd dat mensen minder eten als ze kleinere borden gebruiken.

Het is logisch, hoe kleiner het bord, hoe minder je opschept
Maar deze truc lijkt alleen te werken als mensen zich er niet van bewust zijn dat ze kleinere borden hebben gekregen.

Heeft uw partner of een gezinslid overgewicht? Vervang dan de grote borden door kleinere borden, zonder te vermelden waarom je dit hebt gedaan.

Groot en klein bord

Tip 8  – Eet vezelrijke voedingsmiddelen.

Er zijn enkele eenvoudige tips die u kunnen helpen gewicht te verliezen zonder ooit met uw voeten in de sportschool te staan.

Een van deze tips is verrassend eenvoudig : gebruik kleinere borden door het hele huis.

Verschillende onderzoeken hebben geconcludeerd dat mensen minder eten als ze kleinere borden gebruiken.

Het is logisch, hoe kleiner het bord, hoe minder je opschept
Maar deze truc lijkt alleen te werken als mensen zich er niet van bewust zijn dat ze kleinere borden hebben gekregen.

Heeft uw partner of een gezinslid overgewicht? Vervang dan de grote borden door kleinere borden, zonder te vermelden waarom je dit hebt gedaan.

Wat is vezelrijke voeding?

Vezels zitten in:
  • Volkorenproducten zoals volkorenbrood, volkorenpasta en zilvervliesrijst
  • Groente
  • Fruit
  • Peulvruchten zoals bruine bonen, kikkererwten en linzen
  • Noten

Voedingsvezels (vezels) zijn belangrijke stoffen voor een gezonde spijsvertering. Ze dragen ook bij aan een verzadigd gevoel na het eten. En ze verminderen het risico op hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en kanker.

Voor volwassenen geldt het advies om zo’n 30 tot 40 gram voedingsvezels per dag binnen te krijgen. Het gaat daarbij om vezels die van nature in de voeding aanwezig zijn.

Als je eet volgens de Schijf van Vijf eet je voldoende van deze voedingsmiddelen en bevat je voeding voldoende vezel. Veel mensen krijgen minder vezels binnen dan de aanbevolen hoeveelheid. De gemiddelde inname in Nederland is 20 gram per dag.

Vitamine B11 - Volkorenproducten

Tip 9  – Een goede nachtrust is belangrijk voor de spijsvertering.

Eerst en vooral: als je wilt afvallen, is voldoende goede nachtrust essentieel. Tijdens je slaap worden de hormonen ghreline en leptine gecontroleerd, dat zijn de hormonen die verantwoordelijk zijn voor je verzadigingsgevoel. Dus te weinig slaap maakt ook dat je een pak meer calorieën eet overdag.

1. Kies de juiste snacks voor je naar bed gaat

Wil je afvallen tijdens je slaap? Eet je laatste maaltijd dan minstens een paar uur voor je gaat slapen. Wil je toch een snack? Kies dan verstandig. Onderzoekers aan de Florida State University ontdekten dat proteïneshakes een goede keuze zijn. De deelnemers die dagelijks een proteïneshakes dronken met 30 gram proteïnen, verbrandden meer calorieën tijdens hun slaap. Bovendien zorgen de proteïnen dat je spieren ‘s nachts herstellen. En hoe meer spieren je hebt, hoe meer je lichaam verbrandt in rusttoestand.

2. Sport overdag

Hoe meer spieren je hebt, hoe meer calorieën je verbrandt in rust en dus ook in je slaap. Met andere woorden: combineer je cardio met spierverstevigende oefeningen. Je metabolisme zal je dankbaar zijn en afvallen tijdens je slaap, wordt gemakkelijker.

3. Maak het pikdonker in je slaapkamer

Blauw licht moet je vermijden, dat weet je ondertussen wel. Maar daarnaast vermijd je best ook zoveel mogelijk ander licht. Zorg dus voor stevige gordijnen en licht geen kans dankzij een oogmasker. Uit een onderzoek, gepubliceerd in The Journal of Pineal Research, blijkt dat mensen die in het donker slapen, meer calorieën verbranden dan mensen die dat niet doen.

4. Slaap zonder verwarming

Wie in een koele ruimte slaapt, zou meer calorieën verbranden dan wie in een verwarmde kamer slaapt. Dat blijkt uit onderzoek gepubliceerd in vakblad Diabetes. Deelnemers die sliepen in een ruimte van slechts 18 graden, zouden maar liefst 7% meer calorieën verbruiken. De verklaring is logisch: je lichaam moet harder werken om op temperatuur te blijven. Vergeet ook niet om dagelijks te verluchten!

5. Neem tijd voor ontspanning

Stress is een van de oorzaken van gewichtstoename. Maak daarom dagelijks even tijd om te ontspannen. Een goed boek, een ontspannend bad of een frisse wandeling… Zoek uit wat voor jou werkt. Goed voor de nachtrust én goed voor je lijn.

6. Drink Veel Water En Gemberthee

Water en thee zorgen dat afvalstoffen je lichaam gemakkelijker verlaten. Meer zelfs, wie veel water drinkt, zou ‘s nachts meer afvallen. Nog een reden om meer te drinken!

Nachtrust

Tip 10  – Eet zonder afleiding

Eten voor de tv of met een vork in de ene hand en je smartphone in de andere aan tafel eten. Het lijkt misschien onschuldig. Maar een kleine studie van de Universiteit van Bristol in het Verenigd Koninkrijk suggereert dat wanneer je tv kijkt of op het internet surft tijdens snacks of maaltijden, je waarschijnlijk meer calorieën binnenkrijgt. Soms tot 100% meer dan je zonder tv en internet zou hebben. Eten en internetten kan na verloop van tijd niet alleen leiden tot kleverige toetsenborden, maar ook tot gewichtstoename.

Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die eten hongeriger zijn dan zij die niet worden afgeleid tijdens het eten

Afleiding

Tip 11  – Koop geen ongezond eten of haal het in huis

Eigenlijk is er maar één grote tip, zegt de diëtiste: “Haal het gewoon niet in huis. Als je het niet binnen handbereik hebt, kun je het ook niet eten. Je gaat nu niet zo snel naar de supermarkt om alleen nog even een zak chips te halen”

Neem zo min mogelijk je huis mee dat niet mag eten.
Maak altijd een boodschappenlijstje en houd je eraan.

Vind je dit lastig, omdat je ook winkelt voor andere leden van je huishouden?
Haal dan niet meer dan dat je weet dat er op gaat.
Eten uw kinderen ’s avonds samen een zak chips? Koop er dus maar één.
Je kunt ook iets lekkers halen voor kinderen die je zelf niet zo lekker vindt.
Met andere woorden: haal je favoriete smaak niet in huis.

Ongezond eten
Een Pondje Minder - Kun je afvallen als je een hekel hebt aan sporten?