Een Pondje Minder - Koper

Koper

Koper zorgt ervoor dat ijzer wordt opgeslagen in hemoglobine, het rode pigment in ons bloed, en speelt dus een rol bij het transport van zuurstof in het lichaam. Koper neemt ook deel aan huid- en haarpigmentatie en bij de vorming van bindweefsel en botten. Koper is ook belangrijk voor een goede weerstand en draagt bij aan de energiebijdrage van ons lichaam.

Koper - Schelpdieren
Koper - Schelpdieren

Waar zit koper in?

Koper komt voornamelijk voor in orgaanvlees, zeevis, schaal- en schelpdieren, noten en graanproducten. Bovendien zijn groenten en fruit en cacaoproducten belangrijke bronnen van koper.

Hoeveel koper heb ik nodig?

Volwassenen hebben 0,9 mg koper per dag nodig. Zwangere vrouwen hebben extra koper nodig (1,0 mg per dag). Tijdens de zwangerschap wordt koper opgeslagen in de placenta en de foetus. Vrouwen die borstvoeding geven, hebben ook meer koper nodig (1,3 mg per dag) om de hoeveelheid koper die met moedermelk uit het lichaam wordt verwijderd te compenseren.

Welke factoren beïnvloeden de koperopname?

De opname van koper wordt voorkomen door zink en door vitamine C-inname van minimaal 1500 milligram per dag. Dit komt overeen met ongeveer 25 sinaasappels.

Wat is een veilige hoeveelheid koper?

Maximale veilige dosis voor volwassenen is 5 milligram koper per dag. Dit komt overeen met 550 gram gekookte bruine rijst. Veilige dosis is een gemiddelde waarde en neemt een brede marge.

Wat zijn de gevolgen van teveel aan koper?

Overtollig koper wordt meestal veroorzaakt door besmetting van voedsel en/of drank. Symptomen die optreden zijn overtollig speeksel, buikpijn, misselijkheid, braken en diarree.

Wat zijn de gevolgen van kopergebrek?

Koperdeficiëntie is in de meeste mensen zeldzaam. Het risico op tekortkoming is groter in pasgeboren kinderen, voortijdige kinderen en kinderen die zijn ondervoed.

Veel voorkomende symptomen van kopergebrek zijn bloedarmoede, verminderd immuunsysteem en botafwijkingen, zoals osteoporose.

Een Pondje Minder - Koper