Een Pondje Minder - Kalium

Kalium

Kalium speelt een belangrijke rol in je lichaam.

Kalium is goed voor het zenuwstelsel.
Het helpt de normale bloeddruk te behouden.
Ook speelt het een rol bij het handhaven van sterke en flexibele spieren

Kalium - Zuivel
Kalium - Zuivel

Waar zit kalium in?

Kalium komt voor in bijna alle voedingsmiddelen.
De belangrijkste bronnen van kalium zijn

  • Aardappelen
  • Brood
  • Zuivel
  • Vlees en vleeswaren
  • Groenten

Fijn om te weten: als aardappelen en groenten met veel water worden gekookt, gaat kalium verloren. Zo kun je je aardappelen en groeten beter stomen!

Hoeveel kalium heb ik nodig?

Volwassen mannen en vrouwen hebben 3,5 gram kalium per dag nodig.

Wat is een veilige hoeveelheid kalium?

Voor kalium is geen maximaal veilige dosis opgesteld.

De gevolgen van kaliumchaliumdeficiëntie

In veel voedsel ontstaan, de kans om een tekort te nemen terwijl u meestal heel klein eet. Kaliumdeficiëntie kan echter optreden wanneer u diarree voor een langere periode heeft waar u veel kalium van uw voedsel verliest. Kaliumdeficiëntie kan ook voorkomen bij gebruik van laxeermiddel of dieuretica.

  • Spierzwakte
  • Verstoorde hartfunctie
  • Psychische stoornissen, zoals depressie en verwarring

De gevolgen van een teveel aan kalium

Daar is weinig van bekend.
Uw lichaam kan er meestal voor zorgen dat u de juiste hoeveelheid kalium binnenkrijgt. Uw nieren zorgen ervoor dat de hoeveelheid kalium in uw lichaam constant is
Te veel kalium verbranden door voedsel is vrijwel onmogelijk. Maar u kunt acute kaliumvergiftiging verhogen als u plotseling 18 gram kalium per dag binnenkrijgt. En dit teveel aan kalium stroomt niet rechtstreeks via de urine door je nieren. In het ergste geval zou dit leiden tot een hartstilstand.

Een Pondje Minder - Kalium