Intermitterend vasten

Intermitterend vasten, ook wel Eet met regelmatige tussenpozen genoemd, wisselt een fase van niet eten (vasten) af met een fase van eten. Dit betekent dat u uzelf en uw lichaam voor langere tijd voedsel ontneemt. Dan kun je eten wat je maar wilt. Het doel is om calorieën te besparen. Populaire methoden zijn onder meer het overslaan van ontbijt of diner.

Hoe werkt intermitterend vasten?

Als je collega ‘s ochtends op kantoor de verjaardagstaart afwijst, weet je dat ook zij is meegenomen: intermittent fasting. Je wisselt een vastenperiode af met een paar uur of dagen waarop je mag eten. Dit betekent dat je regelmatig eet. U kiest zelf het juiste tijdvenster. Veel voorkomende methoden zijn

Wat je kunt eten

Met intermitterend vasten kun je eten wat je wilt. Dankzij lange pauzes tot wel 18 uur bespaar je een flinke hoeveelheid calorieën per dag. We raden je aan om te streven naar hoogwaardige eiwitten en complexe koolhydraten. Op deze manier voorzie je je lichaam niet alleen van essentiële voedingsstoffen. Ze blijven ook langer vol. Je moet ook voldoende fruit en groenten eten. Het zijn ideale voedingsmiddelen voor periodiek vasten.

  • Volkoren brood, pasta en rijst
  • Vlees, vis
  • Eieren
  • Magere kwark, hüttenkäse
  • Groenten & fruit
  • Peulvruchten
  • Avocado’s, noten, zaden, hoogwaardige oliën

16/8 Intermitterend vasten.

Een van de meest populaire vormen van vasten is 16/8 intermitterend vasten, waarbij je 16 uur niet eet en daarna 8 uur normaal eet. Er zijn verschillende soorten periodiek vasten. Ze variëren in de lengte van de vaste. Zo is er bijvoorbeeld ook de 18/6 regel. Het is het beste om de uren zo te plannen dat de vastenfase ‘s nachts valt. In ieder geval moet u tijdens de hele vastenperiode voldoende drinken!

Alternatief vasten

Deze methode wordt ook wel ‘Eet Stop Eet’ of ‘Alternatief Vasten’ genoemd. In tegenstelling tot de andere vormen van vasten, wisselt u de ene dag normaal af en de volgende dag slechts 25% van uw gebruikelijke energie. Dit betekent dat als u gewoonlijk drie maaltijden eet en misschien een of twee tussendoortjes, u zich moet beperken tot één maaltijd op een vastendag. Zorg er ook voor dat je bij deze methode altijd genoeg drinkt!

Bij deze vorm van vasten consumeer je gedurende twee opeenvolgende dagen maximaal 650 calorieën per week. Eet normaal de andere vijf dagen. Tijdens het tweedaagse vasten staan op het menu hele granen zoals bruine rijst of havermout, eiwitrijk voedsel en veel groenten. Met Whey-eiwit shakes kun je tussendoor genieten van een goede eiwitsnack.

Diner-cancelling

Diner-cancelling is ook een vorm van intermitterend vasten. Zoals de naam al doet vermoeden, is dit een vorm van vasten zonder avondeten – je slaat het avondeten twee of drie dagen per week over. Deze methode is vergelijkbaar met intermittent fasting 16/8, want door het avondeten over te slaan heb je automatisch een vastenfase van ongeveer 14 uur. Is het ondenkbaar om uw diner over te slaan? Dan kun je het ontbijt overslaan.

Intermitterend vasten volgens plan

Geen ontbijt:laatste maaltijd: 20:00 uur, volgende maaltijd: 12:00-13:00 uur16-17 uur vasten
Geen lunch:laatste maaltijd: 7:00 uur, volgende maaltijd: 20:00-21:00 uur13-14 uur vasten
Geen diner:laatste maaltijd: 14:00-15:00 uur, volgende maaltijd: 7:00 uur16-17 uur vasten

Intermitterend snel dieet plan

Afhankelijk van de methode die je kiest, is er ook een geschikt voedingsplan voor periodiek vasten. Het uitgangspunt bij alle methoden is dat je tijdens een vastenperiode niet eet. Het is daarom belangrijker om tijdens het vasten te drinken. Je kunt alles drinken, van water tot thee en koffie. Als u het echter heel serieus neemt, moet u uw koffie zonder melk drinken.

Succes met periodiek vasten

De meest voorkomende oorzaken van intermitterend vasten zijn gewichtsverlies of spieropbouw. Voor succes op de lange termijn raden we u aan uw dieet permanent te veranderen. Focus altijd op een bewust en uitgebalanceerd dieet. Een goed begin is om vijf porties fruit en groenten per dag te eten.

Vers fruit en groenten zijn soms een probleem, vooral op een drukke dag. Zorg dat je alle belangrijke vitamines binnen en creëer je de optimale basis voor succesvol intermitterend vasten.

3 tips om verder te gaan

1. Luister naar je lichaam.

Bij periodiek, gepland vasten zijn er vaste tijden waarop u wel en niet kunt eten. De vastenmethoden zijn zo verschillend als nodig is. Luister dus naar je lichaam en pas de vastentijd aan je eigen behoeften aan!

2. Eet niet te weinig

Als u wilt afvallen, moet u minder calorieën eten dan u per dag binnenkrijgt. Intermitterend vasten is een methode om uw calorie-inname te beperken. Maar zelfs als u zeer gemotiveerd bent, mag uw calorietekort niet hoger zijn dan 300 tot 500 calorieën per dag.

3. Maakt u zich geen zorgen

Wist je dat stress ervoor zorgt dat je lichaam cortisol (Bron) aanmaakt? Dit zogenaamde stresshormoon maakt het moeilijk om vet te verliezen. Vooral bij een dieet als intermitterend vasten houden we ons aan zeer strikte richtlijnen. We raden u echter aan om het rustig aan te doen!

Samenvattend

[joli-toc]