Een Pondje Minder - IJzer

IJzer

IJzer is een belangrijk bestanddeel van hemoglobine, onderdeel van rode bloedcellen. Rode bloedcellen vervoeren zuurstof van de longen naar weefsels. Zuurstof is nodig om voedingsstoffen in weefsels te verbranden. Het geeft energie vrij. Daarnaast ondersteunt ijzer het immuunsysteem en draagt het bij aan onze energievoorziening. Er zijn verschillende soorten ijzer: heemijzer en non-heemijzer.

IJzer - Vleeswaren
IJzer - Vleeswaren

Waar zit ijzer in?

Heemijzer verschijnt in dierproducten zoals vlees (zijn), niet-heemijzer in plantaardige producten, zoals aardappelen, brood en groenten.

Hoeveel ijzer heb je nodig?

De hoeveelheid ijzer die dagelijks nodig is, is afhankelijk van leeftijd en geslacht. Vrouwen hebben meer ijzer nodig dan mensen die ijzer verliezen tijdens de menstruatie. Vrouwen hebben tijdens de zwangerschap ook meer ijzer nodig voor de vorming van de placenta en de ontwikkeling van het kind.

De aanbevolen hoeveelheid voor volwassen mannen is vastgesteld op 11 milligram (mg) per dag en voor volwassen vrouwen op 16 mg voor de menopauze en 11 mg na de menopauze.

Welke factoren beïnvloeden de ijzeropname?

De ijzeropname wordt beïnvloed door verschillende fysiologische en voedingsfactoren.

Fysiologische factoren

De fysiologische factoren (levensfactoren) die de opname van hemoiron beïnvloeden, en niet hemo, zijn de ijzerreserves in het lichaam en de ijzerbehoefte. Als de lichaamsvoorraad laag is, wordt er meer ijzer opgenomen. De ijzerbehoefte is onder meer afhankelijk van leeftijd, geslacht en ijzergehalte. Hoe hoger de vraag, hoe meer ijzer er wordt opgenomen. Dit is bijvoorbeeld het geval bij kinderen jonger dan 3 jaar. Andere groepen met hogere eisen en dus hogere consumptie zijn jonge volwassen meisjes, vrouwen die menstrueren en vrouwen die zwanger zijn. De aanwezigheid van bloedarmoede verhoogt ook de opname van ijzer.

Voedselelementen

Verschillende voedingsfactoren hebben invloed op de registratie van niet-thuiszoom en ijzer. Koffie en thee verminderen de inname van zowel ijzer als niet-huishoudelijk ijzer. Calcium zou ook de ijzerabsorptie vertragen. Dit gebeurt echter alleen als er veel calcium in de voeding zit. Dit komt in het dagelijkse werk nauwelijks voor. Vlees, vis en vitamine C verhogen de opname van niet-thuis ijzer. Heem-ijzer wordt beter door ons lichaam opgenomen dan niet-heem-ijzer.

Wat is een veilige opname van ijzer?

De Gezondheidsraad , het maximum van veilige dosis voor IK voor ijzer tot 50-75 mg onze/dag. Dit is gelijk aan 2,5-3,5 kilo biefstuk. Met de geheime dosis is het een gemiddelde waarde, met een grote marge.

Voor mensen die last hebben van de draagkracht (Hemochroatos), mogen geen maximale beveiligde dosis zijn.

Wat zijn de gevolgen van te veel ijzer?

Een overmaat ijzer in het lichaam kan leiden tot chronische vermoeidheid of orgaanschade als een lever, lef en hart.

Wat zijn de gevolgen van ijzertekort?

Bij ijzerschaarste kunnen klachten als duizeligheid en verminderde capaciteit optreden. Een duidelijk tekort aan ijzer veroorzaakt bloedarmoede (bloedarmoede).

Een Pondje Minder - IJzer