Een Pondje Minder - Glutenvrij Dieet

Een glutenvrij dieet wordt vaak voorgeschreven voor mensen met coeliakie en herpetiforme dermatitis. Na een glutenvrij dieet kunnen klachten van coeliakie en dermatitis herpetiformis verminderen, helaas kunnen ze niet worden genezen.

Het volgen van een glutenvrij dieet is niet makkelijk. Iemand met een glutenallergie moet namelijk het glutenvrij dieet heel zijn leven volhouden. 

Gluten Vrij

Wat zijn gluten?

Gluten is een mengsel van eiwitten dat van nature voorkomt in bepaalde granen. Gluten zorgt bijvoorbeeld dat deeg goed rijst.
Het maakt deegproducten zoals brood en pasta luchtig en stevig.

Waar zitten gluten in?

Granen waar gluten inzit noemen we glutenbevattende granen. Dit zijn de glutenbevattende granen:
Tarwe, waaronder ook spelt en Rogge en Gerst (gort, is gepelde gerst)

Is haver glutenvrij?

Haver is van nature glutenvrij, maar is vrijwel altijd besmet met gluten. Daarom wordt geadviseerd om alleen haver met de tekst ‘glutenvrij’ (wettelijk beschermd) of het officiële ‘Crossed Grain’ keurmerk te gebruiken.
Verder is bekend dat wanneer glutenvrije granen verwerkt worden tot meel, vlokken of andere producten, het risico op besmetting met gluten groot is. Daardoor kan er in bewerkte granen die van nature glutenvrij zijn tóch gluten zitten. Vanwege deze ‘verontreiniging’ is het advies om bewerkte granen (boekweitmeel, teffmeel, havervlokken, tapiocameel, mais(zet)meel) alleen te gebruiken als de term ‘glutenvrij’ of het ‘Crossed Grain’ keurmerk op het etiket staat.

Wat is een glutenvrij dieet?

Gluten is alleen schadelijk voor mensen met de aandoening coeliakie. Zij moeten een strikt glutenvrij dieet volgen. Ook mensen met de diagnose glutensensitiviteit hebben baat bij een glutenvrij dieet.
Heb je coeliakie of glutensensitiviteit, dan zul je producten met gluten moeten mijden. Al een klein beetje gluten kan klachten veroorzaken, zelfs een verdwaalde broodkruimel. Dus behalve producten met gluten vermijden is het bij een glutenvrij dieet ook belangrijk om te voorkomen dat glutenbevattende producten in aanraking komen met glutenvrije producten.

Brood, graanproducten en aardappelen

Veel producten uit dit vak bevatten gluten. Maar ze leveren ook koolhydraten, eiwit, vezels, ijzer, vitamine B1 en foliumzuur. Brood is daarnaast een belangrijke bron van jodium. Vervang de producten uit dit vak dus goed door glutenvrije varianten.
Zilvervliesrijst en aardappelen zijn van nature glutenvrij en kun je gewoon eten.
Ook glutenvrije granen, zoals gierst, teff, quinoa en boekweit zijn geschikt.
Gebruik haver alleen als er expliciet ‘glutenvrij’ op de verpakking staat of als er het ‘Crossed Grain’ keurmerk op staat.
Brood, couscous, bulgur en pasta bevatten gluten. Deze producten kun je vervangen door bijvoorbeeld glutenvrij volkorenbrood, glutenvrije volkoren crackers en glutenvrije volkoren pasta.?
Of je nu brood koopt of zelf bakt, het is belangrijk dat er jodium inzit. Jodium zorgt voor een goede werking van de schildklier, maar het zit niet altijd in glutenvrij brood. Kijk bij verpakt brood op het etiket, of vraag bij de bakker of er bakkerszout is gebruikt, daar zit namelijk jodium in. Zelf glutenvrij brood bakken is een goede oplossing.
Gebruik dan glutenvrij bakkerszout bij de bereiding.

Een Pondje Minder - Glutenvrij Dieet
[joli-toc]