Kracht Training om af te vallen.

Krachttraining is een van de beste en voor veel mensen de meest onbekende manier om permanent af te vallen. Met behulp van krachttraining is het mogelijk om veel calorieën te verbranden. Veel mensen denken dat cardiovasculaire training effectiever is bij het verbranden van calorieën, maar deze mentaliteit is niet helemaal correct. Een beter alternatief voor afvallen is krachttraining.

In principe is het waar dat je afvalt door cardiotraining, maar toch zijn er wat minpuntjes. En deze puntjes zorgen er weer voor dat alleen cardio helemaal niet zo nuttig is. Het is veel beter om aan cardio én krachttraining te doen als je wilt afvallen.

Krachttraining maakt afvallen nog makkelijker.

Krachttraining maakt afvallen nog makkelijker en wel om de volgende redenen

1. Je verbrandt langer calorieën
2. Je geeft je verbranding een boost
3. Je kunt meer eten en valt toch af
4. Je houdt je stofwisseling op gang
5. Je wordt er strakker van
6. Je ziet snel resultaat

 

1. Verbrand calorieën langer

Het combineren van gewichtsverlies met krachttraining is iets waar u waarschijnlijk niet aan denkt. De kans is groot dat je het idee hebt dat fitness je alleen maar laat groeien en dat je met je hart sneller en beter vet gaat verbranden. Dit is niet helemaal waar. In tegenstelling tot cardio, produceert krachttraining zogenaamde Afterburner-effect. Het belangrijkste is dat je alleen calorieën verbrandt na je training.

Verbrand twee dagen calorieën

Door het naverbrander effect verbrand je ongeveer twee dagen meer calorieën dan voor je training. In totaal verbrand je dus veel meer calorieën dan tijdens je training alleen. Om deze reden is afvallen in combinatie met krachttraining erg effectief.

2. Je geeft de verbranding een boost

Het stopt het naverbrandingseffect niet. Geef je verbranding een blijvende boost na weken of maanden sporten. De training zorgt ervoor dat je altijd meer verbrandt. Dit is hoe het werkt: als u één of drie keer per week traint, bouwt u steeds meer spierweefsel op. Spier verbrandt meer calorieën dan vet, zelfs in rust. Een pond spierweefsel verbruikt in rust ongeveer 100 calorieën per dag.

3. U kunt meer eten en toch afvallen.

Als je meer spiermassa krijgt, verbruikt je lichaam ook meer energie. Dit betekent dat u meer kunt eten zonder aan te komen. U kunt dus normaal eten en ook afvallen. Het is natuurlijk de bedoeling dat je je spieren goed houdt door voldoende te rusten en ze de juiste voeding te geven. Als je dat kunt, zal afvallen veel gemakkelijker zijn.

4. U houdt uw stofwisseling op gang.

Als u wilt afvallen, kunt u natuurlijk ook op dieet gaan. Je loopt echter het risico om te maken te krijgen met het bekende jojo-effect. Als u na een dieet terugkeert naar uw normale eetpatroon, komt u direct weer aan in gewicht. Dit komt doordat uw metabolisme tijdens het dieet wordt vertraagd. Je lichaam krijgt minder calorieën binnen en verbrandt daardoor minder. Daarom is het logisch dat je een paar kilo terugkomt als je meer gaat eten. Met krachttraining ga je het jojo-effect tegen. Doordat je meer spiermassa opbouwt, houd je je stofwisseling op gang en blijf je calorieën verbranden. Krachttraining werkt daarom altijd beter dan een dieet.

5. Je wordt er strakker van

Een groot voordeel van afvallen in verband met krachttraining is dat het je sterker maakt. Als je cardio doet, val je af. Het vet zal dan verdwijnen, maar niets zal het vervangen. De huid wordt zwakker en gaat op sommige plekken hangen. Iets wat je natuurlijk helemaal niet wilt. Met behulp van krachttraining kun je het lichter en dichter maken. Je geeft je lichaam een nieuwe en nauwkeurigere vorm. Je krijgt een dichtere omtrek en ziet er slanker uit. Door krachtig te oefenen, zie je er gezonder uit en creëer je een relatief silhouet.

6. Zie snel resultaten

Een ander voordeel van krachttraining is dat u het urenlang niet hoeft te doen. Je brengt vaak veel tijd met je hart door voordat je eindelijk resultaat ziet. Dit is niet het geval bij gewichtheffen. Het is zelfs geen goed idee om elke dag urenlang te sporten. 45 minuten – een uur training is genoeg om snel resultaat te boeken. Als fitness nieuw voor je is, ben je al goed in één tot drie trainingen per week. U hoeft dus niet uw hele weekschema te wijzigen om resultaten te zien.

Halterbank Een halterbank voor thuis gebruik koop je bij BeterSport. Uw voordelen zijn; altijd de goedkoopste in de Benelux, gratis thuis bezorgen, vele merken en een ruime keuze, prima service. Een halterbank bij BeterSport, is gewoon BETER!

Hoe te beginnen met trainen

Als u wilt afvallen, hoeft u geen specifieke spiergroepen te trainen. Het belangrijkste is dat je de grootste spiergroepen traint. Dit ben jij: bilspieren, benen, buik, borst, rug en schouders.

Bouw het langzaam op

Als je een beginner bent, is het raadzaam om het langzaam op te voeren en lichte krachtoefeningen te doen. Daar kun je ook veel resultaten mee behalen. Omdat ongetrainde spieren een lage spierkracht en uithoudingsvermogen hebben, is het belangrijk dat u tussen de trainingen door voldoende rust krijgt. Rust na elke krachttraining minimaal 48 uur voordat u weer gaat trainen.

Gewoon thuis trainen

Wil je graag afvallen, maar zie je jezelf niet zo snel met gewichten trainen op de sportschool? Dan is dat ook helemaal niet nodig. Met een startersset kun je gewoon lekker thuis trainen op een tijdstip dat jij dat wilt. Met dumbells kun je de grote spiergroepen trainen. Begin met drie setjes van twaalf tot vijftien herhalingen per spiergroep. Voer de oefeningen rustig uit en forceer niets. Lukt het je niet om twaalf of vijftien herhalingen te doen? Train dan met een lichter gewicht. Zodra je de twaalf of vijftien herhalingen makkelijk haalt, kun je meer gewicht pakken.

Varieer zoveel mogelijk

Probeer elke training zoveel mogelijk te variëren qua oefeningen en voer ook eens nieuwe oefeningen uit. De eerste dagen kan het trainen erg zwaar zijn, maar na een paar weken merk je dat je spieren aan de oefeningen gewend raken en ga je echt resultaat zien. Je wordt strakker en slanker, waardoor het nóg veel leuker wordt om aan krachttraining te doen.

 

Een Pondje Minder - Gewicht Training om af te vallen.