Waarom is het eiwitdieet zo populair?

Het eiwitdieet is een zeer snelle en gemakkelijke manier om kilo’s kwijt te raken. In plaats van koolhydraten en vetten eet je: proteïne, proteïne, proteïne.

Dit heeft de volgende voordelen

Voordelen van verhoogde eiwitopslag

  • Eenvoudig uit te voeren
  • Eenvoudig te integreren in het dagelijks leven
  • Geen honger
  • Snel resultaat
  • Geen calorietelling
  • Minimale kans op jo-jo-effect
  • Verhoogde stofwisseling op lange termijn
  • Snelle calorieverbranding
  • Beschermt spierafbraak met negatieve energiebalans
  • Verbrandt sneller vet

Op deze manier slaagt je eiwitdieet

om effectief en langdurig af te vallen is het belangrijk dat je hoogwaardige eiwitbronnen gebruikt, dit is de enige manier om je doelen te bereiken. Als u niet aan de hoogste eiwitbehoefte in uw dieet voldoet, raden wij u eiwitproducten aan als supplement. Van eiwitvlokken tot muesli en eiwitrepen tot klassieke eiwitshakes, voor elk wat wils. Overtuig uzelf:

Ondanks dat proteïne je over het algemeen langer een vol gevoel geeft en dat het proteïne ook minder calorieën bevat dan koolhydraten, hoef je niet te verhongeren. Door de langzame verwerking van eiwitten in het lichaam blijft je stofwisseling langer actief en verbrand je meer calorieën tijdens de spijsvertering. Dankzij de verminderde calorievoorraad ben je bijvoorbeeld snel de nodige kilo’s kwijt. Een aanvullend sportprogramma versterkt dit effect alleen nog maar meer.

Omdat je lichaam zijn energieverbruik haalt uit lichaamseigen stoffen met een beperkte aanvoer van calorieën, gebruikt je lichaam spiercellen graag als energieleverancier. Deze spierafbraak wordt tegengegaan door een verhoogde aanvoer van eiwitten. De mogelijkheid van het jojo-effect is ook minder bij een eiwitdieet dan bij andere diëten, aldus voedingsdeskundigen.

Degenen die vegetariërs of veganisten zijn, kunnen een eiwitdieet volgen met behulp van veganistische eiwitten. In dit artikel lees je alles over plantaardige eiwitten.

Tip: ons veganistische alternatief helpt je om je volledige spierpotentieel te ontketenen. Met onze innovatieve plantaardige eiwitformule hebben we de perfecte veganistische metgezel gecreëerd voor sport en het dagelijks leven. Voor iedereen die volledig vertrouwt op de kracht van de plant.

Hoe werkt het eiwitdieet?

Het hoofdbestanddeel van een eiwitdieet bestaat uit eiwitrijke producten.

Je gerecht bevat eieren, mager vlees, vis, groenten en zuivelproducten, zoals magere kaas en yoghurt. Eiwitshakes kunnen ook een nuttige aanvulling zijn op een eiwitdieet. Zoals bij elk dieet, is er ook een lijst met verboden producten. Hier vind je rijke koolhydraatproducten zoals pasta, rijst, aardappelen – maar ook brood. En vanwege het hoge suikergehalte moet je ook met mate fruit eten. Evenals volkorenproducten.

Vetten, die afhankelijk zijn van welke vetten, kunnen het cholesterol verhogen, dus eet met mate. Wees vooral voorzichtig met worst en worstproducten. Het bevat veel eiwitten, maar ook veel ongezonde vetten.

Meervoudig onverzadigde vetten (bijv. Noten) zijn gezond, evenals omega-3-vetzuren (bijv. Vlas en zalm). Transvetten moet je altijd vermijden (in gefrituurde en kant-en-klare producten).

Voedingsmiddelen die je wel en niet mag eten bij een eiwitdieet

Geoorloofde producten

  • Vis
  • Mager vlees,
  • Eieren (bij voorkeur zonder eigeel),
  • Vetarme melkproducten zoals yoghurt, magere kwark, etc.,
  • Groente, salade,
  • Proteïnepoeder

In beperkte mate

  • Volkoren producten
  • Noten
  • Fruit met laag fruitsuikergehalte

Niet eten

  • Zoetigheid
  • Vet vlees
  • Tarweproducten zoals pasta, witbrood, etc.
  • Vette kaas, room
  • Koolhydraatrijke producten zoals rijst en aardappelen
  • Fruit met een hoog fruitsuikergehalte

Het voordeel van een eiwitdieet is dat je onbeperkt eiwitrijke producten kunt eten. Uw creativiteit kent geen grenzen. Wat dacht je bijvoorbeeld van een verfrissende limiet voor chiazaad met bessen?Witte chiazaadjes zijn ideaal tijdens een dieet omdat ze 21 gram eiwit (per 100 gram) bevatten en rijk zijn aan onverzadigde vetzuren. Doe voor de limonade 2 theelepels chiazaad in een glas koud mineraalwater, een beetje citroensap, bessen naar smaak (bosbessen hebben een beetje suiker) en munt. Had je honger?

Er mag maximaal 3 uur pauze zitten tussen uw maaltijden, aangezien uw metabolisme continu actief moet zijn tijdens een eiwitdieet.

Nog een reden: eiwitrijk en vetarm voedsel bevat minder calorieën dan koolhydraten. Daarnaast voel je je voller door eiwitrijke voeding, waardoor je automatisch minder eet.

Eiwitshakes als ondersteuning en aanvulling

Eiwitshakes voorzien het lichaam van de nodige eiwitten en bevatten over het algemeen zeer weinig koolhydraten en vetten.

Eiwitshakes voor gewichtsverlies bevatten meestal:

Hoogwaardige ingrediënten Optimale eiwitcombinatie zo snel mogelijk beschikbaar
Belangrijke vitamines en mineralen
Supplementen om vetverbranding te stimuleren Vervangt u uw maaltijd door een eiwitshake, dan doet u dit het beste voor het avondeten. Dit komt omdat gunstige eiwitten zoals caseïne ‘s nachts goed door uw lichaam worden opgenomen.

Het hongergevoel de volgende ochtend is ook veel minder als je ‘s avonds weinig of geen koolhydraten eet.

Uiteraard moet je shake vrij zijn van gentechnieken, antibiotica en hormonen.

Voorbeelddag van een eiwitdieet 

Ontbijt

Omelet zonder eigeel (het eigeel is te vet en rijk aan koolhydraten) of een eiwitshake.

Lunch

Mager vlees of vis met zorgvuldig bereide (het liefst gestoomde) groenten of rauwkost. Als nagerecht kun je zelfgemaakte aardbeienyoghurt nemen.

Avondeten

Vis of vlees met groenten. Gebruik je fantasie en bedenk de lekkerste combinaties. Daarbij drink je een eiwitshake.

[bws_pdfprint display='pdf,print']
[joli-toc]