Een Pondje Minder - CrossFit

Wat is CrossFit precies?

Het CrossFit-programma is ontworpen om u in vorm te krijgen zonder de nadruk te leggen op een bepaalde oefening. Dit programma is bedoeld om uw lichaam voor te bereiden op elke sport of andere fysieke activiteit. De focus van CrossFit ligt op de kern van het lichaam en onze lichaamsconditie.

Met elke dag een andere routine wordt de kern van het lichaam versterkt en worden de spieren steeds meer getraind. Dit heeft positieve gevolgen voor de algehele gezondheid en garandeert dat de conditie ook verbetert.

Crossfit

Waarom CrossFit?

Het CrossFit-programma besteedt veel aandacht aan mensen die fysiek erg fit moeten zijn voor hun werk. Hoogwaardige atleten, militairen en politieagenten van over de hele wereld zijn geïnteresseerd in CrossFit en gebruiken het als de enige geschikte en sterke vorm van lichaamsbeweging.

U erkent dat dit programma invloed heeft op maximaal acht verschillende categorieën van fysieke fitheid: uithoudingsvermogen, kracht, flexibiliteit, snelheid, behendigheid, hart- en longuithoudingsvermogen, coördinatie en balans.

Crossfit om af te vallen.

Waarom zou je aan CrossFit gaan doen?

De voordelen van veel sporten zijn niet te onderschatten. Regelmatige lichaamsbeweging helpt bijvoorbeeld om onze botsterkte te verbeteren, waardoor we een uitstekende behandeling voor osteoporose kunnen uitoefenen.

Daarnaast versterkt het ook de spieren die onze gewrichten ondersteunen. Lichaamsbeweging helpt velen ook om hun zelfrespect te verbeteren en verhoogt uiteindelijk hun zelfvertrouwen.

Het werkt ook als een geweldige manier om stress te verminderen, aangezien de endorfines die in ons lichaam vrijkomen natuurlijke antidepressiva zijn. De meeste mensen weten dit al en we hebben er al meerdere keren over geschreven. Veel mensen wisten echter niet dat ze met hun eigen trainingsprogramma kracht en spierdefinitie konden bereiken.

Daarom stappen veel mensen over naar de nieuwste Amerikaanse sportschool: CrossFit.

Wat heb ik nodig voor Crossfit

  • Lifters

De lifters verbeteren je houding, die ze doen, squats spelen en ze beter reinigen. Aan de andere kant beperken ze hun groei in mobiliteit. Daarom kies ik ze alleen in sommige trainingssessies, bijvoorbeeld om een extra intense lift uit te voeren. Gebruik daarom niet te snel en zeker niet in uw verwarming. Schoenen zijn echt voor prestatieverbetering. Wat mij betreft, het is goed om ze met je te hebben, maar sluit je voeten niet altijd aan. 

  • Pols-straps

Een wrist wrap, ook wel wrist straps, fitness straps of pols wraps genoemd, is een stevige band die om de polsen gedragen wordt met als functie het ondersteunen van het polsgewricht bij (zware) krachtoefeningen zoals bankdrukken. De wrist wrap bestaat uit een elastische band die je om je polsen wikkelt en vastzet met klittenband. Je kunt de band eenvoudig oprollen en neemt dus maar weinig ruimte in je sporttas in beslag.

Waarom moet ik zo’n Pols-straps gebruiken?
De vraag of het voor jou verstandig is om wrist wraps aan te schaffen, hangt helemaal af van je trainingsschema. Zo hoef je deze straps niet te dragen tijdens een cardio workout en ook als je een lichte krachttraining doet, hebben de polsbanden weinig meerwaarde. Maar als er daarentegen zwaardere fitness- of crossfit-oefeningen bij jou op het programma staan dan wordt het gebruik van wrist wraps door professionals sterk aanbevolen. Waarom?

De kans op blessures aan de polsen neemt af: door de verstevigende band voorkom je dat de pols dubbel kan klappen (polsextensie).
Daarnaast zorgen de wrist wraps voor een betere krachtoverdracht. Doordat je polsen in de juiste houding staan gaat er minder kracht verloren en kun je dus zwaarder tillen.

  • Fitness Handschoenen of grips

Een goede grip, bij het liften van gewichten, is van cruciaal belang. Fitness Handschoenen of grips zijn hier ideaal voor.Je wil natuurlijk niet dat de gewichten uit je hand glippen en terecht komen op je tenen, buik of erger; op je hoofd.

  • Compressie sokken

Door het dragen van compressie kousen tijdens of na een inspanning, zorgt deze voor een beperking van pijn. Het vertraagt het opkomen van vermoeidheid en zorgt voor een versneld herstel. Hierdoor kan jij tijdens je langste runs alles zetten op je prestatie.

  • Lift belt

In tegenstelling tot wat veel mensen denken, verhoogt het juiste gebruik van een Lift belt de core strength en biedt je een soort tegenkracht.

Door lucht in je onderlichaam te forceren en een zekere druk te creëren, ontstaat er iets wat wij intra-abdominale druk noemen. Deze druk zorgt voor stabiliteit rond je middel en je wervelkolom. Wanneer goed gebruikt en uitgevoerd, verhoogt dit de activatie van de core.

  • Kniebanden 

Kniebanden zie je veel binnen CrossFit. Aangezien de knieën nogal wat te verduren krijgen tijdens allerlei lifts of bijvoorbeeld lunges, kunnen deze banden een goede ondersteuning zijn. Daarnaast houden ze je knieën warm wanneer je niet de hele tijd beweegt.

  • Shirt

En wil je een badass entree maken dan draag je natuurlijk een mouwloos Crossfit tanktop

CrossFit en regelmatige lichaamsbeweging

Bij conventionele trainingsroutines gaat u meestal 4 of 5 dagen per week naar de sportschool. Hier worden een of twee verschillende spiergroepen ongeveer 60 minuten per dag benadrukt. Dit vereist een hoge mate van toewijding, aangezien mensen vaak aangeven dat ze weinig tijd hebben voor zo’n schema.

Voor de meeste mensen is tijd de grootste hindernis. Ze zeggen dat ze geen tijd hebben om meerdere dagen per week een uur in de sportschool door te brengen. In veel gevallen krijgen mensen niet de gewenste resultaten.

Daarom is het CrossFit-programma in relatief korte tijd erg populair geworden. In veel gevallen duren de programma’s slechts 20 minuten of minder. In plaats van een uur naar de sportschool te gaan, kunnen mensen nu naar de sportschool gaan, sporten, douchen en binnen een uur thuis zijn.
Daarom is het veel gemakkelijker om bij dit programma te blijven. De trainingen zijn ook uitdagend en veel mensen genieten ervan vanwege de verscheidenheid aan oefeningen die ze kunnen doen. Hierdoor kunnen mensen minder snel opgeven, wetende dat het programma niet te lang zou moeten duren.

Meer variatie vergroot ook de uitdaging en dit levert weer goede resultaten op in een redelijke tijd.

Aanpasbaar voor iedereen

Een van de voordelen van het CrossFit-programma is dat absoluut iedereen dezelfde routine kan gebruiken. Deze oefeningen worden door verschillende topsporters over de hele wereld gebruikt en zijn op alle niveaus te volgen. Het CrossFit-programma kan volledig worden aangepast. Hierdoor kan iedereen meedoen, hoe fit of gevormd ze ook zijn.

Het kan ook worden aangepast voor mensen die lijden aan een chronische ziekte, zoals hart- en vaatziekten of diabetes. Juist daarom is het voor iemand belangrijk om een goede coach te hebben die precies aanvoelt hoever iemand kan gaan, want blessures doen natuurlijk niemand goed.

De voordelen van CrossFit

Het CrossFit-programma heeft wereldwijd bijna een cultstatus bereikt. Je ontmoet mensen die voor of tegen CrossFit zijn. Terwijl anderen denken dat dit de meest efficiënte manier van trainen zou zijn, zeggen anderen dat het een gevaarlijke tijdverspilling zou zijn en zeker niet de meest efficiënte manier van trainen.

Het is daarom belangrijk dat we een compleet overzicht hebben van de voor- en nadelen van dit programma. We beginnen met de pluspunten en keren dan terug naar de nadelen.

Gewichten die worden gebruikt bij cardiotraining.


Het gebruik van tijd die nodig is en een combinatie van weerstandsoefeningen belast ons spieruithoudingsvermogen. Het gebruik van gewichten versterkt niet alleen een persoon, maar het gewicht in plaats van machines traint ook de stabiliteit van de spieren die tegenwoordig vaak worden vergeten. Dit versterkt niet alleen mensen maar kan ook veel calorieën verbranden.

Voor degenen die problemen hebben met afvallen, is hier een reden waarom CrossFit goed werkt. De combinatie van sterke training en efficiëntie zorgt voor een constant versnelde hartslag, wat uiteindelijk goed is voor de vetverbranding.

Nog meer voordelen

Er zijn wel meer voordelen, buiten het bereiken van een gezond gewicht, om aan CrossFit te doen.

  • Zo wordt traplopen een stuk gemakkelijker.
  • Je zult niet meer hijgend boven komen.
  • En wat dacht je van fietsen (naar je werk, of de kinderen van school halen).
  • Je fietst veel gemakkelijker een brug op.
  • Of wat te denken van de zware boodschappentas en de vuilniszakken die je wekelijks versjouwd?
  • Als je wat sterker bent, gaat dat een stuk gemakkelijker.

De workouts van CrossFit zijn erg efficiënt.

  • In een uur tijd, geef je je lichaam er goed van langs.
  • De intensiteit van de trainingen is vrij hoog en dat geeft een behoorlijk groot trainingseffect.
  • Afvallen en een gezond gewicht behouden met CrossFit
  • Hoe bereik je dan een gezond gewicht met CrossFit, hoe werkt dat?
  • Door uur poosje aan CrossFit te doen train je je spieren, waardoor ze sterker worden en in massa toenemen.
  • Je spieren verbranden lichaamsvet, zowel tijdens de training alsmede tijdens het herstel.
  • Ook als je ligt te slapen, of uitrust voor de TV (na een workout), verbranden je spieren extra calorieën en dus lichaamsvet.

Slanker door CrossFit

Doordat je lichaam vaker je vetreserves aanspreekt en dat je spiermassa wat toeneemt, word je slanker.

Na verloop van tijd en met de juiste voeding, bereik je een gezond gewicht.

Je valt af. 

Een Pondje Minder - CrossFit