Een Pondje Minder - Chloride

Chloride

Chloride (chloor) komt vooral voor in keukenzout. Samen met natrium en kalium is er een goede balans nodig in de vochtregulatie van het lichaam. Daarnaast komt chloride ook voor in maagzuur, in de vorm van chloridezuur.

Chloride - Zout

Waar zit chloride in?

Zout bestaande uit natrium en chloride is de chloride-bron. Chloride, als natrium, komt voor in bijna alle voedingsmiddelen en drankjes. Chloride wordt toegevoegd in de vorm van zout tijdens het productieproces, tijdens de voedselvoorbereiding of aan de tafel.

Hoeveel chloride heb ik nodig?

Geen aanbevolen dagelijks bedrag werd vastgesteld voor chloride. Er wordt aangenomen dat niet meer dan 1,5 g van de tabsaloa de dag nodig heeft voor de vereiste. San Crota raakt niet meer dan 6 gram tabbladen per dag. 

Wat is een veilige hoeveelheid chloride?

Negatieve effecten van een teveel aan chloride zijn niet bekend. Er is geen veilige bovengrens vastgesteld.

Wat zijn de gevolgen van een teveel aan chloride?

Chloride komt voornamelijk via zout in het lichaam voor. Zodat het lichaam niet teveel chloride binnenkrijgt, dient de gemiddelde zoutinname bij voorkeur onder de 9 gram per dag te worden gehouden. Met deze hoeveelheid krijgt het lichaam meer dan voldoende chloride binnen en stopt het teveel niet. Overmatig gebruik van keukenzout kan ervoor zorgen dat het lichaam vocht (oedeem) weerstaat, wat kan leiden tot hoge bloeddruk. Symptomen van overmatig chloor zijn echter niet bekend.

Wat zijn de gevolgen van een chloride-tekort?

Een gebrek aan chloride wordt niet snel weergegeven in Holland omdat chloride in bijna alle voedingsmiddelen aanwezig is. Dientengevolge zijn mensen die een laag zout dieet volgen nog steeds adequaat chloride.

Een Pondje Minder - Chloride