Een Pondje Minder - Bèta-caroteen

Bèta-caroteen

Bèta-caroteen (provitamine A) wordt in het lichaam omgezet in vitamine A. Net als vitamine A zorgt het voor een goede weerstand en is het erg belangrijk voor het gezichtsvermogen, maar ook voor gezonde botten, tanden en huid en voor groei. Er zijn aanwijzingen dat bèta-caroteen antioxiderende eigenschappen heeft en de lichaamscellen beschermt tegen vrije radicalen. Vrije radicalen zijn stoffen die cellen kunnen beschadigen.

Bèta-caroteen - Wortelen
Bèta-caroteen - Wortelen

Waar zit Bèta-caroteen in?

Omdat het in bètacaroteen zit, wordt het aangetroffen in (donker) groene bladgroenten, zoals spinazie, en in koolsoorten. Wortelen bevatten ook veel bètacaroteen, zoals mango’s en mandarijnen. Beta-caroteen geeft oranje en gele groenten en fruit een karakteristieke kleur.

Hoeveel heb ik nodig?

Er is geen Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH). In het lichaam wordt het geconverteerd naar vitamine A. Dit wordt weergegeven als equivalenten voor retinolactiviteit (RAE). De conversiefactor 1:12 wordt gebruikt van de bèta-caroteen tot vitamine A.

Wat is een veilige hoeveelheid Bèta-caroteen?

Het lichaam zet niet meer bèta-caroteen om in vitamine A dan het nodig heeft. De consumptie van bèta-caroteen leidt dus niet tot een te hoog gehalte aan vitamine A en kan daarom als een veilige vorm van vitamine A worden beschouwd. Ook bèta-caroteen kent een eigen bovengrens. Op advies van de EFSA (Eurepean Food Safety Authority) adviseert het Vitamin Information Bureau om maximaal 15 mg bèta-caroteen per dag te consumeren met voedingssupplementen. Dit advies is van toepassing op de hele bevolking (inclusief rokers).

Wat zijn de gevolgen van te veel bètacaroteen?

Bij hoge doseringen bèta-caroteen kan huidverkleuring optreden maar er is geen bewijs dat dit de gezondheid aantast. Bij een hoge inname van bèta-caroteen kan hypervitaminose A (overmaat aan vitamine A) zich niet ontwikkelen omdat de opname in de darmen en de omzetting van bèta-caroteen in vitamine A automatisch vertraagt. Rokers moeten voorzichtig zijn met het nemen van extra bèta-caroteen supplementen. Wanneer ze hoge doses bètacaroteen-voedingssupplementen gebruiken, hebben ze meer kans op longkanker, aldus studiegroep The alpha-tocoferol, beta carotene cancer prevention study group.

Wat zijn de effecten van een tekort aan bèta-caroteen?

Het is nog niet duidelijk of bèta-caroteen kan voldoen aan de behoefte aan vitamine A. Omdat er geen effecten bekend zijn van een bèta-caroteen tekort, kan er geen Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) worden gegeven. Een lagere inname van bèta-caroteen leidt in ieder geval tot een lagere aanmaak van vitamine A.
Als de inname van vitamine A rechtstreeks uit de voeding ook onder de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid ligt, kan een tekort aan vitamine A ontstaan.

Een Pondje Minder - Bèta-caroteen