Een Pondje Minder - Belangrijke voedingsstoffen

Belangrijke voedingsstoffen

Naast vitamines en mineralen zijn er nog andere voedingsstoffen die uw lichaam nodig heeft om goed te functioneren. Enkele voorbeelden hiervan zijn: visolie, zeewier, probiotica en kruiden.

Het was al lang geleden bekend dat bepaalde stoffen in onze voeding belangrijk waren voor ons leven. Latere onderzoeken hebben aangetoond dat onze voedingsmiddelen voedingsstoffen bevatten die essentieel zijn voor de uitvoering van functies in ons lichaam. Tot nu toe zijn ongeveer vijftig voedingsstoffen ontdekt, waarvan de belangrijkste in deze special worden beschreven en uitgelicht.

Belangrijke voedingsstoffen

De belangrijkste voedingsstoffen:

  • Eiwitten
  • Vetten
  • Koolhydraten
  • Vitamines
  • Mineralen
  • Zout
  • Vocht
  • Vezels


De meeste voedingsstoffen zorgen voor de opbouw van je cellen, botten en weefsels. Daarnaast zijn er voedingsstoffen die je bloeddruk verzorgen, je vochtbalans regelen of in je energiebehoefte voldoen. Zonder voedingsstoffen is er voor ons dus geen leven denkbaar. Hier dan ook de belangrijkste informatie over belangrijkste voedingsstoffen!

Visolie

Visolie is rijk aan omega-3 vetzuren. Dit is een speciaal soort vetzuur dat uw lichaam niet zelf kan aanmaken. Omega-3-vetzuren bevorderen de gezondheid van het hart, de hersenen en de ogen.

Omdat uw lichaam zelf geen omega-3-vetzuren kan maken, moet u deze in uw dieet opnemen. Het zit bijvoorbeeld in vette vis zoals makreel, haring en zalm. Om voldoende binnen te krijgen, moet u gemiddeld twee keer per week vette vis eten.

Algen

Van sommige algen kun je ziek worden, maar er zijn ook algen bekend die je gezondheid kunnen helpen. Deze algen zijn rijk aan veel verschillende voedingsstoffen, waaronder omega-3-vetzuren, vitamines en mineralen.

Probiotica

Probiotica worden ook wel “goede bacteriën” genoemd. De meeste van deze bacteriën leven in uw maag-darmkanaal. Daar vormen ze een barrière tegen ziekteverwekkers en ondersteunen ze je immuunsysteem. Ze nemen ook deel aan een goede spijsvertering en stoelgang.

Kruiden

Het is al eeuwen bekend dat kruiden goed kunnen zijn voor je gezondheid. Peterselie stimuleert bijvoorbeeld de stofwisseling en knoflook is goed voor de bloedvaten. Melissa en Valeriaan hebben weer een kalmerend effect.

Niet genoeg voedingsstoffen in uw voeding

Hoewel uw dieet verschillende soorten voedsel bevat, zijn er ook redenen waarom dit misschien niet voldoende is. Voedsel kan verloren gaan tijdens het bereiden of bewaren van voedsel.
Met een voedingssupplement vul je de tekorten in je dieet gemakkelijk aan. Lees hier meer over op de pagina Voedingssupplementen.

Een Pondje Minder - Belangrijke voedingsstoffen
[joli-toc]