Een Pondje Minder - Vitamine B8

B8 – Vitamine B8 (Biotine)

Vitamine B8 (biotine) maakt deel uit van het vitamine B-complex. Vroeger dacht men dat er maar één vitamine B was. Later bleek vitamine B te bestaan uit meerdere losse vitamines. B-vitamines zijn in water oplosbare vitamines. Vitamine B8 (biotine) speelt een belangrijke rol bij de aanmaak en afbraak van koolhydraten en eiwitten en bij de aanmaak van vetzuren. Bevordert energieopwekking. Daarnaast is vitamine B8 belangrijk voor een goed werkend zenuwstelsel, gezond haar en huid.

Vitamine B8 - Noten en pinda’s
Vitamine B8 - Noten en pinda’s

Waar zit Vitamine B8 in?

Vitamine B8 wordt in veel verschillende voedingsmiddelen aangetroffen, waaronder eieren, melk, sojaproducten, noten en pinda’s.

Hoeveel heb ik nodig?

De leeftijdsgroep van 0 tot 5 maanden heeft 4 microgram (mcg) vitamine B8 per dag nodig. Volwassenen hebben 40 mcg per dag nodig.

Wat is veilig?

Een hoge inname van vitamine B8 kent geen bijwerkingen. Daarom kan de bovengrens niet worden ingesteld. Het Vitamine Informatie Agentschap hanteert een richtlijn van maximaal vijf keer de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH).

Wat zijn de gevolgen van vitamine B8-tekort?

Vitamine B8-tekort is zeldzaam, aangezien deze vitamine in een groot aantal voedingsmiddelen wordt aangetroffen. Bij vitamine B8-tekort treden symptomen op zoals huidaandoeningen, ontsteking van de tong, verlies van eetlust, vermoeidheid, spierpijn, bloedarmoede en depressie. De stof avidine (bron), die voorkomt in rauw kippeneiwit, bindt zich aan vitamine B8 waardoor vitamine B8 niet meer kan worden opgenomen. Avidine is echter niet hittebestendig, dus zachtgekookte of gebakken eieren bevatten deze stof niet meer.

Voordelen Vitamine B8

Nadelen Vitamine B8

Een Pondje Minder - Vitamine B8