Een Pondje Minder - Vitamine B12

Vitamine B6

Vitamine B6 (pyridoxine) is een deel uit van vitamine B-complex werd ooit gedacht dat er maar één vitamine B is, net zoals er maar één vitamine D is. B-vitamines zijn in water oplosbare vitamines. Vitamine B6 (pyridoxine) is belangrijk voor weerstand en spijsvertering. Bovendien speelt het een rol bij de vorming van rode bloedcellen. Dit is belangrijk voor de energievoorziening. Vitamine B6 zorgt er ook voor dat het zenuwstelsel goed functioneert.

Waar zit vitamine B6 in?

Goede bronnen van vitamine B6 zijn vlees, eieren, vis, granen, aardappelen en konijnen. Groenten, melk en kaas bevatten vitamine B6 in kleinere hoeveelheden.

Hoeveel vitamine B6 heb ik nodig?

Volwassen mannen en vrouwen (19-50 jaar) hebben 1,5 milligram (mg) vitamine B6 per dag nodig. Dit komt overeen met zes sneetjes volkorenbrood. Volwassen mannen boven de 50 hebben 1,8 milligram per dag nodig.

Wat is de veilige hoeveelheid vitamine B6

Voor vitamine B6 is een veilige bovengrens van 25 mg per dag vastgesteld. Deze hoeveelheid bedraagt ten minste 10 kg aardappelen of 65 bananen.

Wat zijn de gevolgen van te veel vitamine B6

Hoge doses vitamine B6 kunnen afwijkingen in het zenuwstelsel veroorzaken. Bovendien kan gevoeligheid voor licht of verminderd geheugen en denkprocessen optreden.

Wat zijn de gevolgen van vitamine B6-tekort?

Bij zuigelingen veroorzaakt vitamine B6-tekort symptomen zoals krampen, braken en gewichtsverlies. Bij volwassenen zijn verschillende symptomen waargenomen, zoals ontsteking van de tong en huid, depressie, verwardheid, vermoeidheid en zenuwstelselaandoeningen.

Een Pondje Minder - Vitamine B6