Een Pondje Minder - Vitamine B3

B3 – Vitamine B3 (niacine)

Vitamine B3 (niacinamide) – bron is een van de 8 B-vitamines. Zoals de meeste B vitamines, speelt ook vitamine B3 een rol in de energiestofwisseling. Het helpt namelijk energie vrij te maken uit onze voeding. Daarnaast is vitamine B3 goed voor het geheugen, concentratievermogen en het zenuwstelsel. Mensen die last van vermoeidheid hebben, kunnen vitamine B3 als ondersteuning gebruiken.

Vitamine B3 (niacine) - Groente
Vitamine B3 (niacine) - Groente

Wat is vitamine B3 (niacine)?

Vitamine B3 is bekend onder verschillende namen: nicotinezuur, niacine en vitamine PP. Het is een in water oplosbare vitamine. We praten ook elke dag over de “energievitamine” en niet zonder reden. Niacine helpt bij vermoeidheid. Draagt bij aan een normaal energiemetabolisme in ons lichaam. Het is ook goed voor het geheugen en het concentratievermogen. Vitamine B3 is ook gunstig voor een goede mentale balans. Vitamine B3 ondersteunt ook het herstellend vermogen van de huid en helpt daarom om een gezonde huid te behouden.

Vitamine B3 – waar zit het in?

Ons lichaam kan alleen in beperkte mate vitamine B3 aanmaken uit het aminozuur tryptofaan. Het grootste deel van onze vitamine B3 halen we echter uit onze voeding. Goede bronnen van niacine zijn groenten, volle granen, zuivelproducten, noten en vlees en vis. Ouderwetse gehaktballen voorzien volwassenen voor 45% van de vitamine B3-inname.

Voordelen van Vitamine B3

Nadelen van Vitamine B3

Een Pondje Minder - Vitamine B3