Een Pondje Minder - Vitamine A

Vitamine A

Vitamine A of retinol (bron) is belangrijk voor een normale groei, een gezonde huid, haar en nagels en het goed functioneren van de ogen en het immuunsysteem. Te veel vitamine A kan schadelijk zijn voor kinderen en zwangere vrouwen.

Vitamine A is een in vet oplosbare vitamine. Vitamine A komt voor in dierlijke producten en vooral in de lever. Het lichaam maakt ook zelf vitamine A aan uit carotenoïden. Deze stoffen komen voor in plantaardige producten.

Vitamine A - Biefstuk
Vitamine A - Biefstuk

Wat is vitamine A?

Vitamine A is in vet oplosbaar en is belangrijk voor een normale groei, een gezonde huid, haar en nagels. Vitamine A is ook belangrijk voor het goed functioneren van de ogen en het immuunsysteem. Vitamine A vind je in dierlijke producten en daarom wordt het toegevoegd aan magere margarine en aan bak- en braadproducten.

Vormen van vitamine A

Dierlijke producten bevatten vitamine A in de vorm van retinol of retinylesters. Fruit en groenten bevatten carotenoïden. Carotenoïden worden ook wel provitamine A genoemd, omdat het lichaam deze stoffen kan omzetten in vitamine A. Er zijn verschillende vormen van carotenoïden: alfa- en bètacaroteen en bèta-cryptoxanthine.

Vitamine A wordt aangetroffen in supplementen zoals retinylacetaat of palmit. Er zijn ook supplementen op de markt die alleen bètacaroteen bevatten.

Opname in het lichaam

Vet is nodig voor een goede opname van vitamine A in het lichaam. Het lichaam neemt 70 tot 90% retinol op en slechts 9 tot 22% carotenoïden. Het lichaam slaat vitamine A op in de lever. Teveel vitamine A wordt ook gedeeltelijk opgeslagen in vet.

Wat zit vitamine A in?

Vitamine A komt voor in dierlijke producten, zoals vlees en vleesproducten, zuivelproducten, vis en eigeel. Het is ook een additief in margarine, magere margarine en bak- en braadproducten. Het staat later op het etiket. De lever bevat veel vitamine A. Een stuk runderlever van 100 gram bevat bijvoorbeeld meer dan 27. 000 microgram vitamine A. Leverworst of leverpastei bevat 1. 000 tot 1. 200 microgram van de vitamine.

Carotenoïden (bron) komen veel voor in een verscheidenheid aan groenten, waaronder wortelen, boerenkool, spinazie en antioxidanten (bron).

Voordelen Vitamine A

Nadelen Vitamine A

Een Pondje Minder - Vitamine A